עמוד הבית » חדר סנוזלן לטיפול בדמנציה

חדר סנוזלן לטיפול בדמנציה

דמנציה היא מצב פיזיולוגי בו נפגעות היכולות הקוגניטיביות של האדם. יכולות קוגניטיביות כוללות זיכרון, חשיבה, דיבור והבנת שפה, זיהוי של אובייקטים, הבנת המציאות, יכולת תכנון ועוד. כאשר יכולות אלה של האדם נפגעות, יורדת היכולת של הפרט להתנהל במשימות יומיומיות, לדאוג לענייניו ולעצמו והוא הופך עם הזמן להיות תלוי יותר ויותר באחרים.

הסיבה הנפוצה ביותר לדמנציה היא מחלת אלצהיימר, אך גם מחלות ונסיבות אחרות (כמו שימוש בסמים או פגיעות ראש שמגדילות את הסיכוי לדמנציה) יכולות להוביל אדם למצב זה.

אלצהיימר נחשבת למחלה חשוכת מרפא, משום שהן הגוף והן הרפואה אינם יודעים לשקם או לשחזר תאי מח שנפגעו, התנוונו או מתו. עיקר הטיפול באלצהיימר מתרכז בניסיון לעכב את התפתחותן של המחלות היוצרות דמנציה באמצעות תרופות שונות (כמו ממנטין, קוגנקס וכו') ובהקלת חייהם של החולים וסביבתם.

חדר סנוזלן

חדר סנוזלן הוא שיטה טיפולית שהומצאה בהולנד בשנות ה-70  ואומצה לראשונה בארץ במרכז איזי שפירא ברעננה לפני כעשרים שנה. כיום קיימים בארץ כ- 300 חדרים כאלה בבתי חולים ובמרכזים טיפוליים שונים.

סנוזלן הוא חדר של גירויים (נקרא בעברית "סביבה רב חושית"). החדר מרופד במזרונים לבנים ומכיל גירויים רבים לחושים השונים: עמוד בועות צבעוניות, סיבים אופטיים מחליפי צבעים, כדור מראות (לגירויי חוש הראייה), פופים, מזרון מים וחומרים שונים (לגריית המגע והיציבה), מוסיקה ופעמונים (לגירויי חוש השמיעה) ועוד.

המטופל נכנס לחדר לטיפול שאורך כשעה. בזמן זה, מופעלים גירויים שונים מסוגים שונים ובעוצמות שונות בו זמנית. תפקיד המטפל להתאים את סוג, איכות ועוצמת הגירויים לצרכים המשתנים און- ליין של המטופל.

שימוש בחדר סנוזלן עבור חולי דמנציה

תפקיד חדר הסנוזלן הוא להעניק סביבה מרגיעה ומשקיטה למטופלים. החדר מיועד לאנשים חולים ובריאים הזקוקים לפונקציה זו. השימוש העיקרי בחדר נעשה למען ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, הפרעות התפתחותיות שונות (כולל הפרעות על הרצף האוטיסטי), ליקויים בויסות חושי וכו'. כמו כן, נעשה שימוש בחדר לסובלים מהפרעות נפשיות וממחלות שונות כמו דמנציה.

חולי דמנציה רבים יכולים להפיק תועלת משהייה בחדר סנוזלן. ראשית, הטיפול בחדר משפר יכולות קוגניטיביות ולכן יכול לעזור לחולים להמשיך לתפקד בעיקר בשלבים הראשונים של המחלה. בנוסף, לחדר יש השפעה מרגיעה ומפחיתת לחצים. הצורך בהרגעת חולי דמנציה הוא ממשי (שוב, בעיקר בשלבים הראשונים של המחלה, כאשר תפקודו של החולה כבר נפגע, אך הוא עדיין מודע למצבו ולעתיד לבוא).

בנוסף, טיפול בחדר סנוזלן מעלה את רמת האקטיביות של המטופלים בו ומשפר את יכולתם לתפקד ברמה היומיומית. כמו כן, מלמד החדר את החולים לסמוך ולתת יותר אמון באנשים שמטפלים בהם (פעמים רבות חולי דמנציה נעשים חשדניים ואפילו פרנואידים, בעיקר כי אינם זוכרים מי היטיב עימם ומי פגע בהם).

חשוב לא פחות- הטיפול בחדר סנוזלן הוכח במחקרים מדעיים כמפחית כאבים. חולי דמנציה רבים (בעיקר קשישים תשושי נפש הסובלים גם ממחלות אחרות) סובלים מכאבים כרוניים שפוגעים באיכות חייהם והפחתת כאבים אלה באמצעות הטיפול החושי משמעותית עבורם ביותר.

יעילות חדר סנוזלן לחולי דמנציה

חדר הסנוזלן הוא שיטה טיפולית שמקורה בטיפול רגשי תנועתי וחושי ולא ברפואה. לכן, לא הרבה מחקרים נעשו על השפעת הטיפול על חולי דמנציה (שנחשבת לתחום רפואי- גריאטרי בדרך כלל). יחד עם זאת, מעט המחקרים שנעשו הראו שיפור ביכולת התפקוד של חולי דמנציה שטופלו בחדרי סנוזלן.

כך למשל מחקר שהתבצע בניו יורק ב-2007 הראה ירידה ברמת האפתיה, העצבנות והתלות של החולים לאחר טיפול בחדר סנוזלן, לעומת מטופלים שטופלו באמצעות קבוצות טיפוליות סטנדרטיות.

ראו גם:
אלצהיימר וסרטן העור


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715434

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר