עמוד הבית » קשיש תשוש נפש: אבחון, התמודדות וטיפול

קשיש תשוש נפש: אבחון, התמודדות וטיפול

קשיש תשוש נפש הוא אדם שבסובל מירידה ביכולותיו הקוגניטיביות. ההגדרה הזו מעט מבלבלת את אלו שאינם בקיאים בתחום ומיד חושבים על מצב נפשי, אך לא מדובר במחלת נפש אלא בירידת היכולות של המוח. ההידרדרות הקוגניטיבית כוללת בעיות בזיכרון, חוסר יכולת ליצור זיכרונות חדשים, מצבים של אדישות, ובעיות בהתמצאות בזמן ובמקום באופן שעלול להוביל לשוטטות ולהליכה לאיבוד גם בסביבתם המוכרת. 

על פי הגדרות משרד הבריאות, קשיש תשוש נפש מסוגל לתפקד באופן פיזי, כלומר הוא או היא מסוגלים ללכת בכוחות עצמם, להתלבש ולהתפשט, לבשל ולאכול, אך נציין כי הפגיעה הקוגניטיבית עלולה לפגוע בפעולות האחרות משום שהקשישים שסובלים מכך נוטים לשכוח פעולות בסיסיות שהם צריכים לבצע. 

מה גורם לתשישות נפש בקרב קשישים

ברוב המקרים הנסיגה הקוגניטיבית נובעת בשל מחלת אלצהיימר או מחלות אחרות שקשורות לדמנציה. גורמים אחרים לאבחנת קשיש תשוש נפש עשויים להיות פגיעות ראש או פגיעות קוגניטיביות לאחר תאונה או שימוש בחומרים כמו סמים. בשלביה המתקדמים של דמנציה, קשישים תשושי נפש כבר זקוקים לסיוע בפעולות היומיות הבסיסיות, לטיפול צמוד ולהשגחה מלאה. 

איך מתבצע אבחון קשיש תשוש נפש

אבחון תשושי הנפש מתבצע באמצעות תצפיות על התנהגות הקשישים, שאלונים, תשאול בני המשפחה ומתן משימות שבוחנות את התפקוד הקוגניטיבי של החולה. ישנה סדרת מבחנים מקובלת בעולם הרפואה להערכת מצבם של תשושי נפש, ואלו הם:

  • מבחן מיני מנטל: המבחן שנקרא באנגלית Mini Mental State Examination, בוחן את יכולת ההתמצאות בזמן ומרחב, ורמת הקשב והזיכרון של הקשיש או הקשישה. את המבחן מבצעים גם על פי תשאול הקשישים וגם לפי ביצוע משימות כמו ציור וכתיבת משפטים.
  • מבחן השעון: מבדק שבוחן את רמת התפקוד הקוגניטיבי, יכולת הראייה המרחבית, ותפיסה מופשטת על פי מידת יכולתם של הקשישים לצייר שעון ולהבין את מחוגיו.
  • מבחן ה-CAMDEX: בחינה שמעריכה את מצבו של הקשיש על פי תפקודו בביצוע פעולות ADL, תפקודו הקוגניטיבי, ומידת החומרה של המחלה. פעולות ADL, ראשי תיבות של Activities of Daily Living, כוללות יכולת ניידות, אכילה ושתייה, רחצה והיגיינה אישית, התלבשות והתפשטות, ושליטה על הסוגרים. 
  • מבחן ה-MSQ: מבחן שבודק את מצבם הקוגניטיבי של הנבדקים לפי מידת ההתמצאות בזמן ובמקום, כשהבדיקה נעשית על פי תשובותיו של המטופל. 

מבחן התלות של המוסד לביטוח לאומי

כדי לקבל סיוע כספי מהביטוח הלאומי, יש להוכיח כי הקשיש או הקשישה כבר אינם עצמאיים והם זקוקים לעזרה במימון מטפלת, היתר לעובד זר, או כל עזרה רפואית אחרת. ההוכחה הזו נעשית באמצעות מבחן התלות. מטרת מבחן התלות היא לבחון עד כמה הקשיש זקוק להשגחה לפי רמת תפקודו באכילה ושתייה, בלבישת בגדים, ברחצה, בשליטה על סוגרים, במעבר בין המצבים שכיבה-ישיבה-קימה, וניידות. לפי הציון שמתקבל במבחן קובע הביטוח הלאומי את רמת הסיוע. 

ציון שבין אפס ל-2.5 נקודות אינו מזכה בגמלת סיעוד, ציון מ-2.5 נקודות עד 6.5 נקודות מזכה בגמלה חלקית ששוויה 9.75 שעות סיעוד בשבוע, ומעל 6.5 נקודות ניתנת גמלת סיעוד מלאה שכוללת בין 16 ל-18 שעות סיעוד שבועיות. כדאי לשים לב לכך שגמלת הסיעוד תלויה גם ברמת ההכנסה. דבר נוסף שחשוב לזכור, אם מצבו של הקשיש מידרדר לאחר שנקבע כי הוא לא זכאי לגמלה או כי קיימת זכאות חלקית, ניתן להזמין בדיקה חוזרת. 

אפשרויות הטיפול בקשיש תשוש נפש

למרבה הצער, אין לנו בשורות גדולות בנוגע למחלות הקוגניטיביות. הן ללא מרפא, אי אפשר לעצור אותן ובוודאי שלא להחזיר את הגלגל לאחור. ההבנה הזו וההתמודדות עלולות להיות קשות עבור בני המשפחה, אך טיפול נכון ומסור יכול להאט את קצב ההידרדרות ולאפשר שגרת חיים נוחה ואיכותית ככל הניתן לקשיש ולמשפחתו. ברוב המקרים הטיפול בקשיש תשוש נפש ניתן על ידי פסיכוגריאטר, פסיכיאטר או נוירולוג. קיימות מספר תרופות שיכולות להאט במידה מסוימת את הירידה בזיכרון וביכולות הקוגניטיביות, ולכן כדאי לפנות לרופאים אלה לאבחנה מוקדמת ככל הניתן מהרגע שבו אתם חושדים בתסמינים.

במקרים רבים מטפלים בקשישים תשושי נפש גם בתרופות נוגדות דיכאון וחרדה משום שרבים מהם סובלים גם ממצבים אלה. חלק מהקשישים סובלים גם מהתקפים פסיכוטיים שמצריכים מרשם ונטילת תרופות פסיכוטיות. 

קיימים טיפולים נוספים כמו למשל ריפוי בעיסוק, טיפול בחדר חושים וטיפול בתנועה שמטרתם לווסת את מידת הפעלתנות והתסכול בקרב קשישים שסובלים מדמנציה וכן לסייע במקרים של פגיעה בניידות בגיל המבוגר. עוד פעילויות שיכולות לסייע בתרומה לשימור המצב הקיים והאטה בנסיגה הקוגניטיבית כוללת פתירת תשבצים, שיחות עם מטפל או בני משפחה, והתמדה בביצוע פעולות שהחולה עדיין מסוגל לבצע. 

בדרך כלל, כשהנסיגה הקוגניטיבית מתחילה והיא בשלביה הראשונים, החולים ממשיכים בשגרת חייהם הרגילה, תוך קבלת עזרה מבני המשפחה או ממטפלת שמגיעה לביתו למשך מספר שעות. ככל שהמחלה מתקדמת, קשיש תשוש נפש זקוק לעוד ועוד סיוע, עד שיש צורך בעזרה ברוב פעולות היום-יום, ובמצב הזה כבר מומלץ לפנות לפתרונות שמספקים טיפול וסיעוד 24 שעות ביממה. 

בית אבות לתשושי נפש או עובד זר

אחת האפשרויות למסגרת טיפולית בקשיש תשוש נפש היא העסקת מטפל או מטפלת זרים ששוהים עם המטופל בביתו 24 שעות ביממה. תפקידו של מטפל זר הוא לדאוג לבריאותו ולביטחונו של המטופל שבאחריותו, ולסייע לו בביצוע הפעולות שבהן הוא מתקשה, כולל שמירה על היגיינה אישית ותחזוקה קלה של הבית. 

אפשרות נוספת היא מעבר לבית אבות לתשושי נפש. במסגרות הללו קיימות מחלקות מוגנות שבהן השגחה בכל שעות היום וקוד בדלתות היציאה מהמחלקה למניעת מקרי בריחה, שוטטות, והיעלמות, צוות רפואי וסיעודי נותן מענה 24 שעות ביממה, ובמקום מתבצעים טיפולים על מנת לשמר את המצב הפיזי והקוגניטיבי הקיימים, להאט את התקדמות המחלה, ולהעשיר את סדר יומו של הקשיש עם פעילויות חברה ופנאי. 

זכויות רפואיות של קשישים תשושי נפש

בנוסף לעומס הנפשי שכרוך באבחנת קשיש תשוש נפש, נופל על המשפחה גם עול כלכלי. כדי להקל על הקשישים ובני משפחתם יש זכויות רפואיות שניתן למצות, הזכויות נועדו כדי לאפשר להמשיך להתקיים בכבוד.

גמלת סיעוד בביטוח הלאומי: גמלה שניתנת לקשישים שעברו את גיל הפרישה, מתגוררים בביתם, אך זקוקים לעזרה של אדם אחר בביצוע פעולות אחרות. הרחבנו על כך כשהזכרנו את מבחן התלות. הגמלה ניתנת בצורת שירותים שניתן לקבל מתוך סל שירותים, ובהם קבלת מוצרי ספיגה, לחצן מצוקה, שירותי כביסה, ועוד. ישנם מצבים שבהם ניתן לקבל את הגמלה בכסף או לשלב בין כסף לבין שירותי סיעוד מתוך הסל. 

גמלת שירותים מיוחדים: אנחנו מדברים כאן בעיקר על קשיש תשוש נפש, אך לעיתים המחלה פוגעת באנשים שעוד לא הגיעו לגיל הפרישה, והגמלה הזו מיועדת עבורם. 

זכויות בחברות הביטוח: קופות החולים וחברות הביטוח מציעות ביטוחים סיעודיים שבמסגרתם קיימת זכאות לפיצוי עקב מצב סיעודי שיכול לכלול גם תשישות נפש. כדאי לבדוק את תנאי הפוליסה שבהחלט יכולה לשפר את מה שהמדינה נותנת. 

זכויות נוספות: קשישים סיעודיים זכאים להנחות שונות כמו חשבונות המים והחשמל, וכן תשלומי ארנונה. 


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715434

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר