עמוד הבית » בדיקת דם לאבחון אלצהיימר

בדיקת דם לאבחון אלצהיימר

בדיקת דם לאבחון אלצהיימרמחלת האלצהיימר היא מחלה נוירולוגית הפוגעת בעיקר באנשים מעל גיל 65 והיא הגורם הנפוץ ביותר לדמנציה מבין המחלות המוח הניווניות. המחלה מתאפיינת על ידי ניוון איטי של המוח ומתבטאת על ידי אובדן הזיכרון לטווח קצר ואובדן יכולת ההתמצאות.

אין כיום דרך לרפא את המחלה וקיימות מספר תרופות שניתנות לחולים בכדי לנסות ולמנוע את התקדמות המחלה עם הצלחה חלקית בלבד. עקב כך עיקר הטיפול במחלה הוא תמיכתי בלבד בכדי לוודא שהחולים לא יפגעו מחוסר התמצאות או שכחה.

הדרך היחידה בה ניתן לאבחן בוודאות את מחלת האלצהיימר כיום היא בנתיחה לאחר המוות. רק על ידי לקיחת דגימות מרקמת המוח אפשר לאבחן בוודאות את התנוונות המוח על רקע מחלת האלצהיימר. עקב כך, חולים לרוב מאובחנים עם המחלה באופן לא וודאי, שכן האבחנה נעשית בעודם בחיים. הדרכים לאבחן את המחלה כוללים ביצוע מבחנים קוגניטיביים לחולים, ביצוע בדיקות הדמיה כדוגמת CT ו-MRI וכן על פי תשאול האנשים הסובבים את החולה.

עקב המגבלות באבחון המחלה קיים מחקר רב המנסה למצוא דרכים אחרות בהן ניתן יהיה לאבחן את מחלת האלצהיימר באופן וודאי ללא צורך בדגימת רקמת מוח.

אבחנת אלצהיימר על פי בדיקת דם

לאחרונה פורסם בכתב העת Genome Biology מחקר שניסה למצוא סימנים בדם הקיימים אצל חולי אלצהיימר. מחקר זה מצטרף למחקרים רבים אחרים שכבר נעשו בתחום. מחקרים אלה מצאו כי אכן קיימים חלבונים מסוימים בדמם של חולי אלצהיימר ואלה יכולים לסייע באבחנה חולים במידה מסוימת, אך עדיין לא וודאית.

המחקר נעשה באוניברסיטת סרלנד בגרמניה והחוקרים בדקו האם קיימים מקטעים של microRNA בדם של חולי אלצהיימר שלא קיימים אצל אנשים בריאים. מחקרים המתבססים על בדיקת המקטעים הללו נדירה יחסית וזהו אחד המחקרים הראשונים בנושא.

החוקרים לקחו דגימות דם ממאגר המכיל בתוכו דם מחולים שאובחנו עם מחלת האלצהיימר. בנוסף, לקחו החוקרים דם מאנשים בריאים אשר היוו את קבוצת הביקורת למחקר.

החוקרים השוו רמות של מקטעי microRNA שונים בין דגימות הדם של שתי הקבוצות השונות. החוקרים מצאו 140 מקטעים של microRNA שרמתם שונה בין הקבוצות.

כאשר החוקרים השתמשו ב12 מקטעים מתוך ה140 שהם מצאו הם הצליחו להבחין ברמה גבוה בין חולים במחלת האלצהיימר לבין אנשים בריאים. נוסף על כך, החוקרים הצליחו להבדיל בין חולים במחלת האלצהיימר לחולים במחלות נוירולוגיות אחרות בכלל ומחלות ניווניות אחרות בפרט.

על אף תוצאות המחקר החיוביות מדגישים החוקרים כי יש לקחת בחשבון כי המשתתפים במחקר היו כנראה תחת טיפול תרופתי שיכול בעצמו להשפיע את תוצאות רמת הmicroRNA. יש אם כן צורך להמשיך ולחקור את המקטעים הללו ועוד נוספים כדי לאשר את יעילותם באבחנת המחלה.

מחקר זה מוסיף תקווה לכך שניתן יהיה בעתיד לאבחן את מחלת האלצהיימר בצורה וודאית יותר מבלי לבצע בדיקות פולשניות. בנוסף, ייתכן ויהיה אפשר לאבחן את המחלה עוד לפני שהחולים מתחילים לסבול מתסמינים ואף להתחיל לתת להם טיפול שימנע את התפתחות המחלה הקשה.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715434

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר