עמוד הבית » בדיקת דם לגילוי אלצהיימר

בדיקת דם לגילוי אלצהיימר

בדיקת דם לגילוי אלצהיימרהאלצהיימר הינה מחלה ניוונית מתקדמת וחשוכת מרפא שמאפייניה הם ירידה בזיכרון ופגיעה ביכולות החשיבה (קוגניטיביות) וההתנהגות. היא מתפתחת בהדרגתיות. מרבית החולים הלוקים בה הינם למעלה מגיל 65. ככל שגיל האדם מתקדם יותר שכיחותה גדלה.

לעולם הרפואה המערבי לא ברור במדויק מהם הגורמים למחלה. קיימת סברה הגורסת כי שילוב של תורשתיות, אורח חיים ותנאים סביבתיים מביאים להופעתה. אבחונה בעייתי בשל העובדה שהתסמינים שלה מופעים גם במחלות אחרות. על כן לא ניתן לקבוע במדויק אם מדובר באלצהיימר או לא.

מאחר והאבחון נעשה בדרך של שלילת מחלות אחרות והעובדה שהתסמינים מופיעים אצל כל חולה בסדר אחר ובהדרגתיות שונה, זיהוייה לוקח זמן רב. בעת האחרונה התפרסם מחקר לפיו פותחו טכנולוגיות חדישות לגילוי האלצהיימר באמצעות בדיקת דם פשוטה.

זיהוי אלצהיימר

אלצהיימר הינה מחלה קשה הפוגעת בחולה ובקרוביו. יכולתו של הלוקה בה לבצע פעולות יומיומיות פשוטות הולכת ויורדת בהדרגה והוא הופך לנטל על הסביבה. בשלביה האחרונים החולה יהיה מרותק למיטה ויזדקק לטיפול סיעודי צמוד. היא מסתיים במות החולה.

ערפל עוטה על האלצהיימר. לחוקרים העוסקים בתחום אין הסבר מדויק מה גורם לה וכיצד ניתן למנוע את התפתחותה. קיימות סברות מסוימות אך הן אינן שופכות אור על התעלומה והחוקרים עדיין מגששים באפלה.

השיטות הקיימות כיום לגילוי המחלה מתמקדות באפיון התסמינים ובבדיקות הדמיה. הנבדקים או קרוביהם נאלצים למלא שאלונים מיוחדים שמטרתם לזהות האם מדובר באלצהיימר או שמדובר בתופעה אחרת בעלת סממנים זהים. בשל עובדות אלו האבחון אורך זמן רב למדי. בנוסף, גם לאחר כל הבדיקות הללו, עדיין לא ניתן לקבוע בוודאות שמדובר באלצהיימר. אבחון מדויק ומוחלט  נעשה  רק בניתוח שלאחר המוות.

בשל כך במשך שנים רבות נערכים מחקרים שמטרתם לפענח מה מסתתר מאחורי האלצהיימר. לפני זמן לא רב פורסמו תוצאות של מחקרים שהוכיחו ששתיית קפה מפחיתה את הסיכון ללקות במחלה. כאמור, בעת האחרונה התבשרו החולים ובני משפחותיהם על פיתוח טכנולוגיה חדישה אשר באמצעותה ניתן יהיה לזהות את המחלה על ידי בדיקת דם פשוטה.

הבדיקה מבוססת על תפקוד מערכת החיסון

בדיקת הדם העתידנית לגילוי אלצהיימר מבוססת על טכנולוגיה הקשורה לפעילות תקינה של מערכת החיסון. לגוף מוחדר חלקיק הקרוי אנטיגן. המערכת מזהה אותו כפולש זר ומפתחת כנגדו תגובה חיסונית באמצעות ייצור נוגדנים האמורים לנטרל אותו. הללו פוגעים בו ומשמידים אותו.

לאחר שנוטרל הפולש, מערכת החיסון שומרת בתאי הזיכרון את סוג הנוגדנים שהשמידו אותו וכך תוכל לייצרם שוב בעת הצורך. כלומר, כאשר הגוף יותקף שוב על ידי גורם זהה, תדע מערכת החיסון אלו נוגדנים ספציפיים יש לייצר על מנת להשמידו.

עבודת החוקרים הייתה לזהות את האנטיגן הגורם לגוף לייצר נוגדן ספציפי. על פי הפרסומים הם הצליחו במשימה הלא פשוטה הזאת וזיהו למעלה מחמישה עשר אלף אנטיגנים המתאימים לנוגדנים רבים שגוף האדם מייצר.

החוקרים הצליחו לבודד שני אנטיגנים המיוצרים במחלת האלצהיימר וגורמים לייצור נוגדנים. בדרך זו ניתן יהיה לזהות את המחלה באופן מדויק על ידי בדיקת דם שתאתר את סוג הנוגדנים שנוצרים בגוף החולים ולשייכם לאנטיגן המאפיין את האלצהיימר.

למעשה, בדיקת הדם בודקת הצטברות של חלבונים פגומים המהווים סימנים מוקדמים לסיכון גבוה להתפתחות המחלות. באמצעותה ניתן יהיה לאבחן בשלב מוקדם, עוד לפני הופעת התסמינים, את סוג המחלה המקננת בגוף.

בעקבות גילוי מוקדם של האלצהיימר  תהיה לתרופות המצויות כיום השפעה טובה יותר על החולים. בעתיד יהיה אפשר אפילו לעכב את התפתחות המחלה ואולי אפילו לרפאה.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715434

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר