עמוד הבית » בית אבות סיעודי

בית אבות סיעודי

ההורים שלנו טיפלו בנו והביאו אותנו להיכן שאנו נמצאים היום. הם גידלו אותנו, סיפקו לנו תמיכה נפשית, רגשית, וחומרית, והם לא הפסיקו להתייחס אלינו כילדים גם כשכבר הקמנו משפחות משלנו. בשלב מסוים בחיים היוצרות מתהפכות וההורים שלנו זקוקים לטיפול מאיתנו. ככל שהגיל עולה ומופיעות מחלות שקשורות לזקנה אנחנו נדרשים להשיב להם כגמולם ולהיות שם בשבילם.

זו משימה לא פשוטה, במיוחד כשההורה, אחד מהם או שניהם, הופך להיות סיעודי. החיים בעידן המודרני לא מאפשרים לנו לסייע מסביב לשעון גם אם אנחנו ממש רוצים. יש לנו עבודות תובעניות, לחלקנו יש ילדים שזקוקים בעצמם לטיפול ולתשומת לב מרובה מאיתנו, ויחד עם ההידרדרות במצב של ההורים מגיע עומס נפשי קשה. הפתרון היעיל ביותר למצב הזה הוא בית אבות סיעודי.

למי מיועד בית אבות סיעודי

במקרים מסוימים, כשההורים או הסבים שלנו מתחילים להזדקק לעזרה, ניתן להיעזר במטפל או מטפלת במסגרת שעות זכאות הניתנות מחוק סיעוד מהביטוח הלאומי, בעובד סיעודי זר, בבן משפחה, או בתורנות בין כמה קרובים. אך עבור קשישים שזקוקים לעזרה מסביב לשעון וטיפול אינטנסיבי, כדאי לשקול בית אבות סיעודי.

בית אבות סיעודי מיועד לקשישים שהוגדרו כסיעודיים. קשישים סיעודיים הם קשישים שסובלים מבעיות רפואיות כרוניות, ובשל כך מצבם הבריאותי ירוד. בנוסף מתקיים אצלם אחד או יותר מהמצבים הבאים: הם מרותקים למיטה או לכיסא גלגלים, מתקשים בהליכה, אין שליטה על הסוגרים, ונזקקים לעזרה ברוב הפעולות היומיות הבסיסיות כמו אכילה, רחצה, מעבר בין מצבי שכיבה-ישיבה-עמידה, לבישת בגדים, וכדומה. 

הסיבות למצב הסיעודי יכולות להיות מחלות דמנטיות כמו אלצהיימר או דמנציה, בעיות אורתופדיות, מחלות עצביות, בעיות בריאות שונות, תשישות וחולשה. בית אבות סיעודי נותן פתרון מגורים עבור קשישים שכבר קשה לטפל בהם בבית במסגרת קהילתית, אך מקומם לחלוטין אינו במסגרת אשפוזית בבית החולים. 

שירותים וטיפולים בבית אבות סיעודי

סביבת מגורים הולמת: רוב בתי האבות הסיעודיים מציעים חדרים עבור שני דיירים בחדר. החדרים מאובזרים בכל מה שהקשישים צריכים ולכל אחד מהם יש מקום לאחסון החפצים האישיים, וברוב המקומות ניתן להוסיף גם טלוויזיה ורדיו. החדרים בנויים באופן בטוח עבור קשישים סיעודיים, ויש לחצני חירום לקריאה לצוות בית האבות ככל שיש בכך צורך. חלק ניכר מבתי האבות הסיעודיים מצויים בסביבה ירוקה, עם חצר מטופחת, פינות אירוח לבני המשפחה, וחדר אוכל. 

השגחה וטיפול: בית אבות סיעודי מספק השגחה וסיעוד מסביב לשעון, וכן טיפול סיעודי שכולל בדיקות שגרתיות, איזון תרופתי, טיפול רפואי ראשוני במקרי חירום, וטיפולים מיוחדים בהתאם למצב הרפואי של הדייר או הדיירת. הטיפול הגופני בבתי אבות סיעודיים מתמקד בשיקום וחיזוק הגוף, וכן בשיפור יכולת התנועה ובשימור היכולות שעדיין לא נפגעו משמעותית לזמן ממושך ככל הניתן. הטיפולים מתמקדים בפיזיותרפיה שמותאמת לכל דייר באופן אישי, ובתי אבות שונים מציעים טיפולים נוספים ובהם ריפוי באומנות, שיקום בעזרת בעלי חיים וריפוי בתנועה, שירותי פסיכולוגיה, קלינאות תקשורת, ושירותי תזונה. 

סל שירותים: דיירי בית אבות סיעודי מקבלים במסגרת הדיור טיפול רפואי מלא, מתן תרופות לפי הוראות הרופא המטפל, ארוחות מלאות על פי דרישות התזונה שמתאימות למצבם הבריאותי, טיפול נפשי, שירותי דת, שירותי רווחה, אבטחה והגנה, שירותי אחזקה, וכביסה וניקיון. 

פעילויות פנאי והעשרה: במהלך היום מתקיימים חוגים ופעילויות תרבות והעשרה. היקף הפעילות וסוגי הפעילויות משתנים בין בתי האבות, אך ברוב המקרים הם כוללים שירה בציבור, חוגי יצירה ומלאכת יד, בישול ואפייה, פתירת תשבצים, גינון טיפולי, פעילויות ספורט, משחקי חברה, הרצאות, סרטים והצגות, שירותי מספרה, פדיקור, ספריה, וחגיגות ימי הולדת, חגים, וקבלת שבת. 

הצוות במחלקות: הצוות של בית האבות כולל אחיות וכוח עזר שנמצאים במקום באופן קבוע  ורופא שמגיע שלוש פעמים בשבוע, בהתאם לתקנים של משרד הבריאות. בנוסף ישנה עובדת סוציאלית שאחראית על רווחת הדיירים והסתגלותם למקום, וכן על הקשר עם המשפחות מול משרד הבריאות. הנהלת בית האבות אחראית על תפקוד תקין של המקום ועל הקשר בין המוסד לבין משפחת הקשיש.

מחלקות ייעודיות בבית אבות סיעודי

המחלקות בבית אבות סיעודי מותאמות להתנהלות בכיסא גלגלים וכוללות מרחב נוח לתנועה ושולחנות בגובה מתאים. בבית אבות סיעודי קיימת לרוב מחלקה המיועדת לקשישים תשושי נפש, החולים במחלות דמנציה או אלצהיימר.

מחלקה לתשושי נפש: המחלקה מיועדת לקשישים שסובלים ממצבים בריאותיים שקשורים להידרדרות קוגניטיבית. קשישים שהוגדרו כתשושי נפש מתאפיינים בבעיות תפקודיות בשל פגיעה בתפקוד המוחי. הבעיות העיקריות הן בעיות זיכרון, בעיות בהתמצאות בזמן ובמרחב, והפרעות התנהגותיות שעלולות לסכן את החולה או את סביבתו. תשושי נפש זקוקים להגנה ואמפתיה 24 שעות ביממה, ולא ניתן לעזוב את שטח בית האבות ללא ליווי, על מנת שהקשיש לא יצא לשוטטות וילך לאיבוד. 

מחלקת אלצהיימר: חולי אלצהיימר הם תשושי נפש, אולם בחלק מבתי האבות הגדירו מחלקה ייעודית עבור המחלה הזו. איכות הטיפול הרפואי יכולה לעכב את הידרדרות המחלה, כך שבמחלקות האלה מתאימים את הטיפול באופן פרטני למצב הרפואי של הקשיש בהתאם לעד כמה המחלה כבר מתקדמת. המסגרת הזו יכולה להתאים למצבים ההתחלתיים של המחלה, כשהתפקוד כבר נפגע, אך יש צורך בעזרה קלה בלבד. בהמשך, ככל שהמחלה מידרדרת ויש צורך בסיעוד מלא, הדייר ייקלט במחלקה לתשושי נפש. 

כמה עולה דיור בבית אבות סיעודי

טווח המחירים של עלויות דיור בבית אבות סיעודי הוא רחב. ניתן למצוא בתי אבות החל מכ-14,000 שקלים לחודש וזה יכול להגיע גם ליותר מ-20 אלף שקלים בחודש. ההבדל במחיר נובע מאיכות השירותים בבית האבות, כמה פעילויות מוצעות, גודל החדרים, רמת התחזוקה, איכות המתקנים, מיקומו של בית האבות, וגורמים נוספים.

חשוב לציין כי קיים מבחר של בתי אבות צנועים בהיקף השירותים ובהתאם לכך גם במחיר, אך הם עדיין יענו על הצרכים הרפואיים, הרגשיים, והחברתיים של הקשיש, כך שגם אם היכולת הכלכלית של המשפחה לא מאפשרת ללכת על הכי יקר – עדיין מדובר במסגרת דיור הולמת ומכבדת. 

קשישים סיעודיים שלא יכולים לממן את השהות בבית האבות, עשויים להיות זכאים לסיוע ממשרד הבריאות. עלות ההשתתפות העצמית של המשפחה תיקבע לפי הכנסות הקשיש ובני משפחתו. הצוות שלנו כאן ישמח לעזור לכם למצוא את המסגרת המתאימה להורים או לסבים שלכם, וכן לבדוק אם אתם זכאים לסיוע במימון ואיך לקבל אותו, שירות שניתן ללא תשלום מצדכם. 

להישאר בבית או לעבור לבית אבות סיעודי?

ההחלטה לעבור אל בית אבות סיעודי היא החלטה מורכבת גם עבור הקשיש וגם עבור בני המשפחה. לא תמיד הרצון של הקשיש להישאר בבית עולה בקנה אחד עם היכולת להמשיך ולתפקד בביתו. אם יש בן משפחה שיכול להעניק טיפול רצוף או שיש באפשרותכם להעסיק עובד זר, והקשיש לא זקוק לטיפול רפואי תכוף, אין מניעה מלהישאר לגור בבית. הבית צריך להיות מותאם למגורים של קשישים במצב זה, כמו מסדרון רחב, גישה נוחה לחדר השירותים והאמבטיה, והתאמתם עם אבזור נכון לקשישים עם מגבלות ניידות. 

מנגד, קשישים שזקוקים לטיפולים מיוחדים או להשגחה וניטור 24 שעות ביממה, מעבר לבית אבות שמספק השגחה מסביב לשעון, סיעוד וטיפול רפואי קבוע, הוא ממש חיוני לשלומם ובריאותם. 

דבר נוסף שיש לקחת בחשבון לקראת מעבר אל בית אבות סיעודי, הוא המצב החברתי של הקשיש וקשריו בקהילה. כך למשל קשישים מעורבים בקהילה שיש להם חברים שעימם הם נפגשים באופן קבוע, יתקשו להיפרד מהסביבה והמעבר עלול להחמיר את מצבם הרגשי. אולם קשישים שכבר סובלים מבדידות, אלמנים ואלמנות שכבר איבדו חברים רבים, יכולים למצוא דווקא שיפור ניכר בחיי החברה שלהם במעבר לבית אבות סיעודי, שיחזק את הקשרים החברתיים שלהם ויפיג את הבדידות. 

מה לבדוק כשבוחרים בית אבות סיעודי

רישיון ופיקוח: בדקו אם בית האבות נושא ברישיון ספציפי לסוג הדיור שאתם מחפשים, בית אבות סיעודי, סיעודי מורכב, תשושי נפש, וכדומה. הרישוי מבטיח שהמוסד עומד בקריטריונים הדרושים לבטיחות וביטחון הדיירים.  

איכות המתקנים: ודאו שגודל החדרים ורמת התחזוקה הולמים ומכבדים. 

יחס למטופלים ולמשפחות: כשאתם מבקרים במקום, הסתכלו איך הצוות הרפואי וכוח העזר מתייחסים לדיירים. אל תתביישו לשאול שאלות את צוות המקום, ככל שיש להם סבלנות לענות לכם, עולה הסיכוי שיש להם סבלנות גם למטופלים. 

מחירים: הגדירו את התקציב שלכם ובחנו בתי אבות סיעודיים במסגרת התקציב. אנחנו נוכל לסייע לכם להתאים את המקום הטוב ביותר במסגרת התקציב וכן לבדוק אם מגיע סיוע כלשהו במסגרת משרד הרווחה, קוד משרד הבריאות, או מגופי סיוע לקשישים. 

צרכי ורצון המטופל: המעבר לבית אבות סיעודי יהיה קל יותר אם ההורים או הסבים שלכם יהיו חלק מתהליך קבלת ההחלטות. כל בתי האבות המפוקחים על ידי משרד הבריאות הם מענה ופתרון רפואי, בטיחותי וחברתי ראוי עבור הקשיש, ומספקים הקלה על בני המשפחה. אולם, בעת קבלת ההחלטה, חשוב לבחון את מצבו ועמדתו של הקשיש.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715434

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר