עמוד הבית » דום נשימה בשינה מעלה את הסיכון לדמנציה

דום נשימה בשינה מעלה את הסיכון לדמנציה

דמנציה היא מצב שמדאיג מבוגרים רבים ומתבטא בירידה דרמטית ברמה הקוגניטיבית. אנשים מבוגרים רבים מפחדים שיבוא היום בו ישכחו שמות של בני משפחה, יאבדו יכולת התמצאות במקומות שונים ויפסיקו לדבר לעניין. דמנציה קשורה לאורח חיים, ובדרך כלל אנשים השומרים על אורח חיים בריא נמצאים פחות בסיכון לפתח דמנציה.

מצב נוסף שעלול לגרום לדמנציה הוא דום נשימה בשינה – בעיה חסימתית המאפיינת בעיקר גברים בעלי עודף משקל ומתבטאת בהפסקה קצרה של תהליך הנשימה במהלך השינה.

מחקרים שונים הראו את הקשר בין דום נשימה בשינה להתפתחות דמנציה, וזהו מצב שבהחלט ניתן להימנע ממנו ולטפל בו.

דום נשימה בשינה

דום נשימה בשינה הוא מצב אופייני בקרב מבוגרים, בו קיימת חסימה אנטומית שמפריעה למעבר תקין של האוויר בזמן השינה. כתוצאה מהחסימה אספקת האוויר והחמצן יורדת, והאדם נאלץ להתעורר על מנת לשאוף אוויר.

חולים הסובלים מדום נשימה בשינה מאופיינים בנחירות, ישנוניות במהלך היום (בגלל השינה הלא איכותית), התנהגות עצבנית וחוסר סבלנות. דום נשימה בשינה אינו מצב בלתי הפיך וניתן בהחלט לטפל בו באמצעות מכשירים והתקנים שונים המשפרים את זרימת האוויר בזמן השינה וגורמים לשינה איכותית ומספקת יותר.

מי נמצא בקבוצת הסיכון לדמנציה

מחקרים שונים הראו שעל מנת שדום נשימה בשינה יגרום לדמנציה, יש צורך שהבעיה תשפיע גם על חיי היום יום ולא רק על הלילה. כלומר, אדם הסובל מדום נשימה בשינה ומבטא זאת היטב על ידי ישנוניות וחוסר תפקוד במהלך היום, עלול להגיע בסופו של דבר למצב של דמנציה.

בנוסף, דום הנשימה חייב להיות מלווה בהיפוקסיה. במילים אחרות, לא מספיקה חסימת נתיב האוויר וההפרעה במהלך השינה, אלא האדם צריך לסבול גם ממחסור בחמצן לאורך זמן. תהליך ההיפוקסיה גורם לנזק הדרגתי של תאי המוח שמוביל בסופו של דבר לתפקוד לקוי שלו ולדמנציה.

מבחינת מספרים, מדברים על הפסקת נשימה במהלך השינה 15 פעמים בשעה והיפוקסיה במשך 7 אחוזים מזמן השינה. אנשים שלא סובלים מהיפוקסיה או שמתפקדים כראוי במהלך היום, נמצאים בסיכון קטן יותר לפתח דמנציה.

בנוסף, נראה שאנשים שמגיעים לאזור גילאי ה- 80 בבריאות תקינה, יצליחו להסתגל יפה לדום נשימה בשינה, לא יושפעו כל כך מהמצב החדש ולא יהיו בסיכון לדמנציה (כל עוד אינם נכנסים להיפוקסיה).

מה ניתן לעשות כדי להימנע מדמנציה

לפי הארגון העולמי למחלת האלצהיימר, ניתן בקלות לשפר את הסיכויים להימנע מדמנציה – לשמר את פעילותו התקינה של המוח. הגורם החשוב ביותר בנושא הוא כמובן פעילות גופנית. אנשים הפעילים גופנית סובלים פחות מניוון המוח ומהתפתחות תהליכי דמנציה.

פעילות גופנית גם תורמת רבות לשיפור המצב הפיזי ולהורדת לחץ הדם, הפחתת הסיכון לסכרת ולטרשת עורקים. כמו כן, עישון, יתר לחץ דם וסכרת עלולים להוביל להתפתחות דמנציה ואלצהיימר, וכן דיכאון נחשב גם הוא לגורם סיכון לפיתוח דמנציה. בנוסף, במחקרים שנעשו לאורך השנים, נמצא כי גם השמנה מעלה את הסיכון לדמנציה. לכל גורמי סיכון אלה מתווסף דום נשימה בשינה, שכאמור מזיק מאוד למוח ועלול לזרז תהליכי דמנציה.

אם כן, ניתן לסכם ולומר שרוב הגורמים להתפתחות דמנציה הם גורמים נשלטים, וניתן בקלות על ידי פעילות גופנית ושמירה על אורח חיים בריא ותזונה נכונה לשמור על איכות חיים גבוהה ולהימנע מהתנוונות המוח.

ועל כן מומלץ מאוד לכל אדם מבוגר להשתדל לבצע פעילות גופנית, וכדי לשפר את המוטיבציה, רצוי בחברת אנשים אחרים. כמו כן, מומלץ להשקיע בפעילות הגופנית במהלך שעות הבוקר, על מנת לשפר את מהלך השינה בלילה.

לאנשים המרגישים עייפים ולא חיוניים במהלך היום, כדאי להגיע לבדיקה במעבדת שינה, ובמקרה של דום נשימה בשינה, עליהם לפנות לטיפולים שונים שישפרו את מהלך השינה ויעזרו במניעת התפתחות דמנציה ומחלות נוספות.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715434

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר