עמוד הבית » דמנציה בגיל צעיר

דמנציה בגיל צעיר

דמנציה בגיל צעירדמנציה מאופיינת באובדן תפקוד מנטלי כמו חשיבה וזכרון המפריע לתפקוד היומי. התסמינים כוללים שינויים אישיותיים, מצבי רוח והתנהגות. במקרים מסויימים ניתן לרפא את התופעה. דוגמאות לכך כוללות דמנציה הנגרמת על ידי שימוש בסמים בלתי חוקיים, שילוב של תרופות מרשם, הורמונים וחסרים בויטמינים.

הופעת דמנציה בגיל צעיר הינה בעיה קלינית מאתגרת בעלת השלכות רפואיות וחברתיות הרסניות. אנשים המאובחנים עם דמנציה מתחת לגיל 65 מתוארים על ידי אנשי מקצוע בתחום הבריאות, לעיתים קרובות כאנשים צעירים הסובלים מדמנציה. הסימפטומים עשויים להיות דומים, ללא קשר לגילו של האדם, אולם לאנשים צעירים יהיו צרכים שונים ויידרשו לקבל תמיכה שונה.

סוגים של דמנציה אצל אנשים צעירים

  • פגיעת ראש – פגיעה, פציעה חמורה או כל טראומה אחרת באזור הראש עשוייה לגרום להתפתחות דמנציה.
  • מחלת אלצהיימר – הצורה הנפוצה ביותר של הדמנציה בגיל הצעיר, כשליש מכלל הסובלים מדמנציה. להיסטוריה הרפואית במשפחה יש השפעה גדולה על התפתחות אלצהיימר בגיל צעיר. כמו כן, אנשים בעלי תסמונת דאון וליקויי למידה עלולים לפתח דמנציה בעקבות מחלת אלצהיימר.
  • דמנציה וסקולרית – מתרחשת כאשר קיימים שיבושים באספקת דם למוח. זוהי הצורה השנייה בשכיחותה כאשר כעשרים אחוזים מהסובלים מדמנציה חווים זאת בעקבות תקלה בזרימת הדם.
  • דמנציה פרונטו-טמפורלית – מצב הנובע מהידרדרות מתקדמת של האונה הקדמית של המוח, ובהדרגה הניוון עשוי להתפשט לאונה הטמפורלית. דמנציה מסוג זה נפוצה בין הגילאים 45-65.
  • שימוש בסמים ואלכוהול – דמנציה המיוחסת לשימוש באלכוהול מכונה לעיתים קרובות בשם תסמונת קורסאקוב. התופעה נובעת אצל אנשים שצרכו בעבר כמויות גדולות של אלכוהול באופן קבוע. תסמונת קורסאקוב נגרמת על ידי מחסור בתיאמין (ויטמין B1), הידוע בהשפעותיו ונחיצותו להתפתחות מוחית תקינה ולמערכת העצבים כולה. דמנציה כתוצאה משימוש בסמים נוצרת בתגובה חשיפה לחומרים רעילים.
  • DLBD – דמנציה מסוג זה נגרמת כתוצאה מהצטברות משקעי חלבון זעירים במוח. התסמינים עשויים להשתנות והסובלים מדמנציה זאת יכולים לפתח את תכונות מחלת הפרקינסון כגון תנועה איטית, נוקשות או רעד.

אבחון

לאבחון מוקדם יש תפקיד חשוב ובמקרים רבים עשוי לסייע לטיפול בתופעה בעלת ההשלכות ההרסניות. לאנשים בעלי רקע משפחתי של דמנציה יש צורך במעקב רפואי. ללא אבחנה אנשים הסובלים מדמנציה אינם יכולים לקבל תמיכה מתאימה, מידע וטיפול ראוי.

הדמנציה מאובחנת על סמך היסטוריית הסימפטומים של המטופל ובדיקות גופניות. הרופא עשויי לשאול את המטופל  סדרה של שאלות על מנת להעריך קוגניציה, הכוללת פונקציות מוחיות הקשורות לזכרון, קבלת החלטות, שפה, זיהוי אובייקטים המשמשים את המטופל על בסיס יומי ואספקטים נוספים.

במסגרת האבחון נעשה שימוש בסריקות מוח המציגות שינויים במבנה המוח. סריקות מוח כגון CT (טומוגרפיה ממוחשבת) או MRI (הדמיית תהודה מגנטית). ניתן להשתמש בבדיקות אלה לצורך זיהוי מצבים אחרים כמו שבץ מוחי, העלול לגרום בהמשך לדמנציה גם כן. אישור מוחלט של האבחון יכול להתבצע על ידי בדיקה פולשנית של רקמת המוח לאחר בדיקת ביופסיה או נתיחה שלאחר המוות.

טיפול ומניעה

טיפול קודם במחלת האלצהיימר כרוך בדרך כלל בטיפול בזכרון וירידה הדרגתית של התסמינים ההתנהגותיים באמצעות טיפול תרופתי כמו משפרים קוגניטיביים, תרופות הרגעה, נוגדי דכאון ותרופות אנטי אפילפטיות. בנוסף נעשה שימוש בתרופות המסייעות להאטת אובדן הזכרון.

לא קיימות תרופות העוצרות או מבטלות את הנזק המוחי שנגרם כתוצאה ממחלת האלצהיימר. עם זאת, יש תרופות המסוגלות להקל על הסימפטומים ועיכובם. מניעת השבץ הוא הטיפול היחיד שידוע ביעילותו לדמנציה וסקולרית. לסובלים מלחץ דם גבוה, התקפים איסכמיים חולפים, או שבץ קודם, יש צורך בחיפוש טיפול הולם כדי למזער את הישנותם.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715434

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר