עמוד הבית » הפרעה קוגנטיבית קלה

הפרעה קוגנטיבית קלה

במשך שנים ארוכות ידוע כי הזקנה כמעט בלי יוצא מן הכלל בירידה קוגנטיבית מסויימת- ירידה ביכולות הזכרון, הריכוז, השפה והלמידה. מתי ירידה זו יוצאת מגדר הרגיל והופכת לסממן למחלה דמנטית?

הגדרת ההפרעה

MCI- Mild Cognitive Impairment היא המושג שמתאר החל משנת 1994 הפרעה קוגנטיבית קלה, כלומר שלב ביניים בין דעיכה תקינה ונורמטיבית ביכולת הקוגנטיבית לעת זקנה, לבין מחלה דמנטית כמו אלצהיימר.

בגלל שאצל אנשים שונים נפגעות יכולות קוגנטיביות שונות בסדר שונה, קשה ליצור מבחן אחיד שציון מסוים בו יצביע על ירידה מעבר לטווח הנורמטיבי. נהוג לייחס את ההפרעה למי שמראה יכולות קוגנטיביות נמוכות ב-1-1.5 סטיות תקן מהממוצע לאותו הגיל, מבלי תסמינים דמנטיים נוספים.

ממחקרים שנערכו בשנים האחרונות נראה כי הפרעה קוגנטיבית קלה מופיעה אצל כ-17% מהאוכלוסיה. היא שכיחה יותר אצל נשים מאשר אצל גברים, אם בגלל העובדה שנשים מאריכות חיים יותר מגברים או משום שהקפיצה בין קוגניציה תקינה למחלה דמנטית חדה יותר אצל נשים, בעוד התהליך הדרגתי יותר אצל גברים.

הפרעה קוגניטיבית קלה – תסמינים

כפי שהאבחון אינו אחיד, כך גם ההגדרה: חוקרים רבים מתנגדים לקבל את ההגדרה ויש שמחלקים את ההפרעה לתתי- סוגים שונים. ניתן לומר באופן כללי כי אנשים הסובלים מהפרעה קוגנטיבית קלה סובלים מהפרעות זכרון, אך ללא ירידה כללית ביכולת הקוגנטיבית וללא פגיעה משמעותית בתפקוד. הירידה בזכרון תוגדר כהפרעה קוגנטיבית קלה רק אם היא נמשכת מעל חצי שנה. אובדן הזכרון יכול להתבטא בהליכה לאיבוד במקום חדש או בשיכחה של שמות, מלים או פעולות שנעשו.

לא כל מי שסובל מההפרעה יחלה בדמנציה. בין 20%-50% מהסובלים מההפרעה יחלו באלצהיימר בטווח זמן של בין 3-5 שנים מהופעת הירידה בזכרון, כאשר באוכלוסיה הרגילה האחוזים נמוכים יותר. לא פלא אם כך שחוקרים רבים מתייחסים לירידה בזכרון כאל סממן ראשוני לאלצהיימר. ואכן המגמה כיום היא ליצור תוכניות של טיפול ומניעה עבור אוכלוסייה זו, שנמצאת בסיכון גבוה לחלות בדמנציה.

גורמי סיכון

הגורמים להפרעה קוגנטיבית קלה זהים לאלו של אלצהיימר. נראה כי עמידות המאגר השכלי תלויה בגורמים תורשתיים וסביבתיים כאחד, וחלקם נמצאים בידינו.

  • גיל- ככל שעולה הגיל עולה גם הסיכון להפרעה.
  • פגיעות ראש – עלולו לגרום להפרעה.
  • פעילות גופנית – מפחיתה את הסיכון להפרעה קוגנטיבית בגיל מאוחר, במיוחד בשילוב תזונה נכונה ואורח חיים בריא.
  • פעילות שכלית – יכולת אינטלקטואלית גבוהה נמצאה כבעלת השפעה חיובית על המצב הקוגנטיבי בגיל מבוגר.
  • יתר לחץ דם וגורמים וסקולריים אחרים
  • אשפוז בבית החולים – על פי מחקר חדש, אשפוז גורם להידרדרות קוגניטיבית של קשישים.
  • תזונה מאוזנת – יכולה למנוע ירידה קוגנטיבית ולמנוע הידרדרות לאלצהיימר. אלכוהול וסמים יכולים להשפיע לרעה על המצב הקוגנטיבי וכך גם השמנה שמעלה את הסיכון לדמנציה.

ניתן להפחית את הסיכון להפרעה קוגנטיבית קלה באמצעות שמירה על אורח חיים בריא מגיל צעיר.

אבחון וטיפול

אבחון הפרעה קוגנטיבית קלה נעשה בעיקר באמצעות ראיון עם בני משפחה, אשר מעידים על רמת התפקוד במגוון תחומים וכן מבחנים נוירו- פסיכולוגיים שונים. באבחון חשוב לשלול תסמינים המעידים על שטיון כגון שינויים בולטים באישיות, וכן לשלול אפשרות לירידה ביכולת הקוגנטיבית בעקבות מצב דכאוני מתמשך. יש לשלול מצבים רפואיים נוספים שפוגעים בקוגניציה, כגון חסר בויטמינים מסוימים, סוכרת או תת פעילות של בלוטת התריס.

עד כה ניסו להשתמש בתרופות לטיפול באלצהיימר לטיפול בהפרעה קוגנטיבית קלה והדבר לא צלח. נראה כי הטיפול היחיד שקיים היום הוא מניעתי, אך חוקרים רבים עסוקים באיתור תרופה להפרעה בתקווה לשפר את איכות החיים של קשישים ברחבי העולם.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715434

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר