עמוד הבית » זוגיות עם חולה דמנציה

זוגיות עם חולה דמנציה

מה עובר על אישה שהגבר שבילתה איתו את כל חייה הבוגרים במשך כמה עשרות שנים משתנה לפתע ללא הכר? מה עובר עליה כאשר מסתבר לה יום אחד, שהגבר של חייה אינו עובר משבר כלשהו, אלא חולה בדמנציה?

מאמרים רבים נכתבים על מחלת הדמנציה, שהינה מחלה קשה הפוגעת בקשישים ותוצאותיה הן פגיעה קוגניטיבית קשה, הולכת ומחמירה ובלתי ניתנת לריפוי. אך מעט מאד נאמר על מה שעובר על בני הזוג של חולי הדמנציה, שגם חייהם, לא פחות מחיי החולה, משתנים לפתע ללא הכר, מרגע שהמחלה חודרת לחייהם.

מה עובר על בני הזוג של חולי דמנציה

עיתון הניו יורק טיימס הקדיש לאחרונה את המאמר המרכזי שלו למה שעובר על בני הזוג של חולי דמנציה. העיתון מביא את סיפורה של רות פרנץ', אישה בשנות השבעים לחייה, אשר בעלה, שהיה אדם נעים הליכות ומשכיל, החל להשתנות, עד שהסתבר כי הוא חולה בסוג של דמנציה.

הג'ב פרנץ' מתארת כי במהלך תקופה ארוכה הבחינה בשינויים לרעה ההולכים ומחריפים בהתנהגותו של בעלה: הוא החל לזרוק לפח מסמכים חשובים כמו תשלומים שיש לשלם, נהג בצורה פראית ובניגוד לחוק. הבעל, מייקל, שהיה במשך שנים טבח מחונן, החל לשרוף תבשילים וסירים כשניסה לבשל. הוא הפך להיות עצבני וסבל מהתקפי זעם, ומצד שני הפסיק לדבר כמעט לחלוטין.

רות פרנץ' מספרת כי ככל שהשינויים גברו והחריפו, היא החלה לשקול ברצינות גירושים מבעלה, מאחר וחייה הפכו לבלתי נסבלים.

אבחון המחלה

מייקל פרנץ' פוטר מכמה מקומות עבודה עקב הפרעות התנהגות, התקפי זעם והתנהגות לא מקובלת. בגיל 66 הוא פוטר ממקום העבודה האחרון. לאחר פיטוריו, הוא החליט לפנות לרופא נוירולוג מכיוון שחש שהוא חווה קשיים בדיבור. הוא שוכח מילים ומתקשה לבטא את מה שהוא רוצה להגיד.

הוא עבר סדרת בדיקות שבסופה הגיעה האבחנה הקשה. אשתו מספרת כי לאחר אבחון הדמנציה היא חשה רגשי אשם על הכעסים שביטאה כלפי בעלה ועל רצונה להתגרש ממנו. היא אמרה לו כי הם יעברו את הכול ביחד והבטיחה שלא תעזוב אותו. היא מספרת על ההלם שחשו היא ובעלה כאשר הגיעה האבחנה, ועל הרגשות הקשים שחוו כשנודע שאין תרופה למחלה. רגשות של כעס, בלבול ואשמה מעורבים אלה באלה.

בשלבים הראשונים של המחלה היא עוד עבדה. כשהמחלה החמירה, היא נאלצה לעזוב את מקום עבודתה ולהקדיש את כל זמנה ומרצה לטיפול בבעלה. זהו טיפול שאין בו לא יום ולא לילה, מתח, בושה, מבוכה ועייפות מלווים את בן הזוג המטפל, ההולך ונשחק.

כיצד ניתן לעזור לבני זוג של חולי דמנציה?

רות פרנץ' נעזרה בכמה סוגים של עזרה כאשר חוותה מצוקה קשה:

  • היא השתתפה בקבוצת תמיכה לבני זוג של חולי דמנציה, שם שיתפה ושמעה אחרים המדברים על הבושה, על הבדידות והקושי.
  • היא פנתה לפסיכיאטר אשר רשם לה כדורי הרגעה.
  • היא לקחה עזרה (מטפלת) שתסייע לה בטיפול.
  • כשהמצב הפך לקשה מנשוא, והיא החלה לשלם מחיר נפשי ובריאותי על ההתמודדות עם בעלה ומחלתו, היא הבינה שכדי לעזור לעצמה עליה לשכן את בעלה בבית אבות וכך עשתה.

הגב' פרנץ' מתארת את הקושי שחוותה לאחר ששיכנה את בעלה בבית אבות, שכלל רגשי אשמה, דאגה וגעגועים. אך היא גם מתארת את ההקלה הגדולה שחוותה לאחר החלטתה זו. בני זוג של חולי דמנציה חווים קשיים רבים, וחשוב שיקבלו עזרה על מנת שיוכלו להתמודד עם קשיים אלה.

ראו גם:
תפקוד מיני אצל חולי דמנציה


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715434

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר