עמוד הבית » פגיעות ראש מגדילות את הסיכוי לדמנציה

פגיעות ראש מגדילות את הסיכוי לדמנציה

מחקר חדש שנערך לאחרונה בצרפת מצביע על קשר ישיר בין פגיעת ראש להתפתחות דמנציה. לפי החוקרים, פגיעת ראש ברמת חומרה כלשהי עלולה להגדיל את הסיכון לדמנציה עד פי 2. למחקר זה חשיבות רבה מבחינת הכרת פגיעת הראש כגורם סיכון לדמנציה ומבחינת בריאות הציבור.

במחקר שבוצע במשך 7 שנים, השוו החוקרים בין שתי קבוצות של אנשים מבוגרים יוצאי צבא ששירתו שירות ארוך באפגניסטן ועיראק – קבוצה אחת שחוותה אירוע של פגיעת ראש טראומטית במהלך השירות וקבוצה שניה שלא חוותה פגיעה כזו.

להפתעתם, גילו שאצל כאלה שחוו פגיעת ראש טראומטית, הסיכון לסימפטומים של דמנציה הוכפל. כלומר, לאורך 7 שנות המחקר נראו פי 2 מקרי דמנציה בקרב אלה שעברו פגיעת ראש מאשר אלה שלא עברו פגיעת ראש. מבחינת מספרים אנו מדברים על 15% סיכון לפתח דמנציה עבור כאלה שעברו פגיעת ראש לעומת 7% אצל כאלה שלא עברו פגיעת ראש.

דמנציה

דמנציה, או בעברית שטיון היא קבוצת סימפטומים קוגניטיביים המתפתחים בעיקר אצל אנשים מבוגרים. הסימפטומים המאפיינים דמנציה כוללים הפרעות בזיכרון, בעיות בדיבור ובתפיסת העולם והסביבה. מבוגרים הסובלים מדמנציה סובלים בעיקר מבעיות בזיכרון לטווח הקצר, נוטים לשכוח שמות, קשה להם למצוא את המילה הנכונה במשפט, שוכחים את הדרך חזרה הביתה וכדומה.

כבר ידוע שדמנציה נגרמת בגלל בעיות מוחיות שמצטברות עם השנים. הגורמים העיקריים לדמנציה הם מחלת אלצהיימר ובעיות זרימת דם במוח הקשורה בין היתר למקרי שבץ.

אחת הבעיות העיקריות במחלת הדמנציה היא התדרדרות מהירה מאוד. בשלבים הראשונים קשה מאוד לשים לב לסימפטומים, שכוללים בעיקר הפרעות התנהגות קלים והפרעות באישיות. מאוחר יותר המצב מתדרדר, משפיע משמעותית גם על הסביבה וקשה מאוד לטיפול.

אבחון דמנציה מתבצעת בעיקר על ידי מבחנים פסיכיאטרים וקוגניטיביים, וכמו כן אפשר גם לזהות את השינויים במוח בעזרת צילומי CT. הטיפול בדמנציה מתמקד בגירויים קוגניטיביים שמטרתם לעצור את התקדמות הסימפטומים ולשמור את המחלה במצב קל. כמו כן, חשוב לזהות גורמים פיזיים העלולים לגרום לכך ולנסות לטפל גם בהם, כמו לדוגמא חוסר בויטמינים או גידולים.

על הקשר בין פגיעות ראש לדמנציה

לקשר בין פגיעות ראש טראומטיות ודמנציה הוצעו מספר מנגנונים. התאוריה הסבירה ביותר גורסת שפגיעת הראש גרמה להרס דיפוזי של האקסונים שבמוח או להיווצרות בצקות. אקסונים הם בעצם סיבי העצב המחברים בין נקודות שונות במוח, וכאשר נפגעו, מעבר המידע מנקודה לנקודה משתבש וזה מצב שעשוי להוביל לדמנציה.

תאוריה נוספת מניחה שפגיעות הראש הללו גרמו להיווצרות פלאקים הקשורים למחלת אלצהיימר. מדובר ב- Tau Tangles ו- Beta Amyloid Plaques המאפיינים את מחלת אלצהיימר ומופיעים אצל 30% מהחולים שמתים מפגיעת ראש טראומטית (כולל ילדים).

חשיבות תוצאות המחקר

מחקר זה והקשר בין פגיעות ראש טראומטיות לדמנציה נותן כלי לרופא המטפל לניבוי דמנציה אצל חולים. כאשר ידוע על חולה שסבל מפגיעות ראש, הרופא המטפל יודע שיש לשים לב אליו כאשר מגיע לגיל מתקדם, לנסות לאבחן כמה שיותר מוקדם את הדמנציה ולהציע טיפולים על מנת למנוע את הרעת המצב. אנשים כאלה יעברו יותר בדיקות סקר לגילוי מוקדם של דמנציה, ויאובחנו בדקדקנות למציאת לקויות קוגניטיביות נוספות.

בזכות המחקר, הרופא ( פסיכוגריאטר), החולה וסביבתו הקרובה יכירו בפגיעת הראש הישנה כגורם סיכון להתפתחות דמנציה וידאגו להיות ערניים לגבי המצב. כמו כן, תגלית זו אמורה להגדיל את מודעות הציבור בקשר לשמירה מפני פגיעות ראש וחשיבות הטיפול המהיר בפגיעות כאלה.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715434

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר