עמוד הבית » למנוע אלצהיימר באמצעות תרופות ללחץ דם

למנוע אלצהיימר באמצעות תרופות ללחץ דם

מחלת האלצהיימר היא מחלה ניוונית, בה מופיעה בהדרגה פגיעה קוגניטיבית. אצל חולי אלצהיימר, למנוע אלצהיימר באמצעות תקופות ללחץ דםהתפקוד המוחי העיקרי שנפגע הוא התפקוד הקוגניטיבי, הכולל זיכרון, התמצאות מרחבית, ריכוז, חשבון, קריאה, כתיבה ותפקודים מוחיים נוספים.

מחלת האלצהיימר מופיעה לאחר שקיעת חלבונים ברקמת המוח, אשר גורמת לפגיעה קשה בתפקודו ולהופעת הדמנציה. מלבד זאת, קיים מצב הנקרא דמנציה ווסקולרית, אשר בו מופיעה ירידה בתפקוד הקוגניטיבי על רקע הפרעה כרונית באספקת הדם למוח.

מכיוון שאלצהיימר היא מחלה המקושרת לגיל המבוגר, ואוכלוסיית העולם כידוע מזדקנת, כיום נעשים מאמצים מחקריים אדירים על מנת לגלות את הגורמים הביולוגיים למחלת האלצהיימר, ולחפש דרכים לטפל בה ולמנוע את התפתחותה. יש לציין, שכיום עדיין לא ידועה דרך מוכחת ויעילה על מנת לטפל במחלת האלצהיימר, ועיקר המאמצים הם לגבי מניעה של התקדמות המחלה ואבחון מוקדם.

הקשר בין יתר לחץ דם לאלצהיימר – פגיעה ווסקולרית

יתר לחץ דם הוא מצב נפוץ מאוד בקרב קשישים. על פי מחקרים שונים, אצל יותר מ-90% מבני 65 ומעלה קיים יתר לחץ דם, אשר ידוע כמעלה את הסיכון למחלות לב ושבץ מוחי. בשנים האחרונות, מחקרים שונים הראו קשר בין יתר לחץ דם לדמנציה ומחלת אלצהיימר, ומחקרים נוספים אף הצליחו להראות שיתר לחץ דם מעלה את הסיכון להתפתחות אלצהיימר.

השערה רווחת היא שהימצאות של יתר לחץ דם לאורך שנים רבות מגביר את טרשת העורקים, וכאשר מדובר בטרשת עורקים מוגברת במוח, קיימת פגיעה קשה באספקת הדם לרקמת המוח אשר בסופו של דבר גורמת להפרעה קוגניטיבית. טיפול בלחץ הדם כבר בגילאים צעירים, ימנע אם כן את הפגיעה המוחית הכרונית, ולכן יכול לסייע להימנע מהופעת ירידה קוגניטיבית.

הקשר בין יתר לחץ דם לאלצהיימר – שקיעת חלבונים

מלבד הפגיעה באספקת הדם, הוכח בעבר שיתר לחץ דם תורם גם להצטברות החלבונים במוח הגורמים לאלצהיימר, ולכן חשוב מאוד לטפל בו. מחקרים שונים הראו, שיתר לחץ דם כרוני אשר נמשך שנים רבות גורם להצטברות החלבון בטא-עמילואיד במוח – זהו החלבון אשר גורם לשינויים המובילים למחלת האלצהיימר.

ממחקרים אלה אשר בוצעו במעבדות (ולא בבני אדם), נמצא שטיפול להורדת לחץ דם (על ידי סוגים שונים של תרופות) גרם באופן כללי לירידה בהצטברות החלבון במוח ולכן גם כתוצאה לירידה בפגיעה הקוגניטיבית. אי לכך, קיימת השערה (שמחכה להוכחה מחקרית נוספת), שמלבד הורדת לחץ הדם והתרומה למניעת הפגיעה הווסקולרית, בתרופות להורדת לחץ דם קיים מרכיב כלשהו הגורם גם למניעת שקיעת החלבונים במוח והפחתת התקדמות מחלת האלצהיימר גם מכיוון זה.

שימוש בחסמי בטא יכול למנוע אלצהיימר

מחקר שפורסם לאחרונה, טוען שטיפול בתרופות להורדת לחץ דם מסוג "חסמי בטא", הוא בעל אפקט משמעותי יותר במניעת ירידה קוגניטיבית. על פי המחקר, כל סוגי הטיפול ביתר לחץ דם הצליחו למנוע ירידה קוגניטיבית, אך טיפול בחוסמי בטא השיג את האפקט המשמעותי ביותר. יש לציין שיש להתייחס למחקר זה בעירבון מוגבל, מכיוון שהוא בוצע על קבוצה קטנה יחסית ולא פורסם בכתב עת משמעותי, וגם מכיוון שכיום לא נוטים להשתמש בחסמי בטא כקו ראשון לטיפול ביתר לחץ דם מסיבות שונות.

טיפול בגיל צעיר

על מנת להפחית את הסיכון לירידה קוגניטיבית, חשוב מאוד לשמור על רמות לחץ דם תקינות לאו דווקא בגיל השלישי, אלא להקפיד על כך באמצע החיים. סביב גיל 50, אנשים רבים סובלים מיתר לחץ דם, וככל הנראה איזון לחץ הדם על ידי טיפול תרופתי ושינוי אורח חיים כבר משלב זה יכול לסייע בהפחתת הירידה הקוגניטיבית ומחלת האלצהיימר. לרוע המזל, טיפול בלחץ הדם לא יעזור מרגע שהירידה הקוגניטיבית הופיעה, ולכן חשוב לאבחן את המצב בשלב מוקדם ולטפל בו החל מגיל צעיר. יש להוסיף כי מחלת האלצהיימר יכולה להופיע גם בקרב צעירים, בשנות השלושים, ארבעים וחמישים לחייהם.

ראו גם:

לתופעות לוואי של שימוש יתר בתרופות לדמנציה


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715434

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר