עמוד הבית » זכויות חולי דמנציה

זכויות חולי דמנציה

אנשים אשר חולים במחלות דמנטיות זכאים לקבל סיוע בדרכים שונות ממוסדות המדינה ומגופים שונים. על מנת שיוכלו לקבל את הזכויות המגיעות להם, ישנה חשיבות רבה לכך שחולי דמנציה ובני משפחותיהם יכירו את כל הזכויות המגיעות להם וידעו לאן לגשת כדי לקבלן, למי לפנות, אילו טפסים צריך למלא וכיצד למלא אותם בצורה נכונה.

ביטוח לאומי – זכויות

גמלת נכות כללית

ישנם מקרים בהם מחלות הדמנציה (ביניהם, אלצהיימר) גורמות לחולים לאבד את כושרם לעבוד ולהשתכר בכבוד. כאשר החולים מאבדים למעלה מ- 50% מכושר עבודתם או מהיכולת לבצע עבודות משק הבית (מדובר במקרים של עקרות בית), אזי הם זכאים לגמלת נכות.

במוסד לביטוח לאומי קיימים מרכזים להערכה תפקודית, בהם חולי דמנציה עוברים בדיקות רפואיות ותפקודיות, על מנת להעריך את רמת דרגת הכושר שאיבדו. בכדי להגיע לבדיקות אלו, חולי הדמנציה או בני משפחותיהם יגישו טופס תביעה לנכות כללית במוסד לביטוח לאומי.

גמלת סיעוד

חולי דמנציה ברמה מתקדמת של המחלה, זכאים לקבל גמלת סיעוד. בכדי לקבל אותה, המוסד לביטוח לאומי שולח אליהם הביתה אחות אשר עורכת מבחן שנקרא מבחן תלות. האחות בוחנת את תפקודם של החולים בפעולות היומיום שלו, כגון נטילת תרופות, הלבשה, רחצה וכדומה, ומתייחסת בכובד ראש גם לדברי בני המשפחות בנוגע למצבו.

התייחסות זאת נובעת מהעובדה כי חולי הדמנציה נפגעים בעיקר מבחינה קוגניטיבית, ולעיתים קורה שבימים מסוימים התנהגותם תהיה רגילה ובימים אחרים הם לא יהיו מסוגלים לתפקד כלל. האחות מגיעה למסקנות מתוך מבחני התלות ומתוך הדברים שעלו בשיחה עם בני המשפחה ומחליטה האם החולה זכאי לקבל גמלת סיעוד ובאיזה שיעור, או שהוא לא זכאי לקבלה כלל.

בכדי לעבור את מבחני התלות, חולי הדמנציה או בני משפחותיהם יגישו טופס תביעה לגמלת סיעוד בסניפי הביטוח הלאומי.

גמלת סיעוד מזכה את חולי הדמנציה בעזרה כספית לצורך העסקת עובד זר לסיעוד, המאפשרת הגעה של מטפל הביתה מטעם ביטוח לאומי, מאפשרת שהייה במרכזי יום לקשיש ועוד שירותים שונים, המסייעים להתמודדות עם המחלה. גמלת סיעוד מוענקת לצמיתות, כאשר בכל תקופה בודקים את מצב החולים לשם הערכת שיעורי הגמלה.

גמלת שירותים מיוחדים

גמלה זו ניתנת לחולים בכלל ולחולי דמנציה בפרט, אשר הגישו את הבקשה עוד בטרם הגיעו לגיל הפנסיה והם נזקקים לעזרת הזולת בביצוע מטלות בסיסיות, כגון אכילה, רחצה, הלבשה, שליטה על סוגרים וכדומה. כדי לקבל את הגמלה לשירותים מיוחדים על החולים לעמוד בקריטריונים מסוימים, אותם הגדיר המוסד לביטוח לאומי, כאשר הנשים יהיו עד גיל 60, והגברים עד גיל 65.

פרוט ואפשרות פניה למימוש זכויות: זכויות חולי דמנציה בביטוח לאומי

משרד הבריאות – זכויות רפואיות

חולי דמנציה זכאים לקבל עזרה ממשרד הבריאות, במימון של אשפוז במוסדות סיעודיים, שם הם יקבלו טיפול סיעודי מתאים והשגחה צמודה. האשפוז במוסדות אלה מקל על משפחות החולים במידה רבה, אולם הוא כרוך בעלויות גבוהות ובהוצאות כספיות גדולות. בכדי לזכות בעזרה כספית, על חולי הדמנציה לעמוד בקריטריונים שלהלן:

  • חולי הדמנציה מוגדרים כחולים סיעודיים או תשושי נפש על ידי משרד הבריאות.
  • מצבם הכלכלי של חולי הדמנציה ושל בני משפחותיהם ייבחן על פי מה שקבוע בחוק, ובהתאם לכך ייקבע גובה הסיוע הכספי.

מס הכנסה – זכויות כספיות

מס הכנסה מעניק זכויות כלכליות לבני משפחותיהם של חולי דמנציה. בני המשפחה אשר זכאים לסיוע הם בן/בת הזוג של החולה או ילדיו, כאשר חולי הדמנציה מרותקים למיטותיהם, עיוורים או משותקים. בכדי לקבל את הזכויות האלה, על בני משפחות החולים להגיש טופס בקשה הנוגעים בדבר למס הכנסה.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715434

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר