עמוד הבית » בית אבות לתשושי נפש

בית אבות לתשושי נפש

תשושי נפש הם אנשים שסובלים מתסמונת דמנציה, קבוצת מחלות דמנטיות שהנפוצה שבהן היא אלצהיימר. אנשים אלה זקוקים לסיוע במרבית הפעולות היומיות, וככל שהמחלה מתקדמת הם זקוקים ליותר עזרה ולהשגחה מסביב לשעון. בית אבות לתשושי נפש או מחלקה ייעודית לתשושי נפש בבתי אבות, הם פתרון מגורים לאותם מטופלים שאובחנו על ידי פסיכיאטר או פסיכוגריאטר בעזרת סדרת אבחונים פסיכולוגיים וקוגניטיביים. 

המושג הזה עלול להרתיע לא מעט בני משפחה בגלל האופן שבו אנחנו מדמיינים מסגרת שכזו. אולם בשנים האחרונות שוק בתי האבות בישראל התפתח מאוד, ובתי האבות היום מציעים מסגרות מתאימות למגוון מצבים רפואיים עם צוות רופאים ומטפלים שיכולים לתת מענה הולם ומכבד לקשישים בכלל ולתשושי נפש בפרט. חשוב לציין שבית אבות לתשושי נפש שונה מבית אבות סיעודי. המחלקות הסיעודיות מיועדות לאנשים שסובלים מנכות פיזית אך ללא פגיעה מוחית, בעוד שהמחלקות לתשושי נפש מיועדות לסובלים מפגיעות קוגניטיביות.

מי הם המטופלים שמגיעים לבתי אבות לתשושי נפש

מטופלים ומטופלות שמגיעים אל בית אבות לתשושי נפש הם לרוב ניידים ומסוגלים לתפקד באופן פיזי, אך הם חווים ירידה משמעותית שהולכת ומחריפה בתפקוד הקוגניטיבי שלהם, באופן שיכול להשפיע גם על יכולות תפקודיות. הפגיעה המוחית באה לידי ביטוי בירידה ניכרת בזיכרון, ביכולת ההתמצאות בזמן ובמקום, באופן שהם יכולים לצאת לשיטוט בסביבה מוכרת ובכל זאת ללכת לאיבוד. בגלל זה הם זקוקים להשגחה מתמדת שלא תמיד ניתן להעניק אותה בבית המטופל. 

אילו שירותים ניתנים בבית אבות לתשושי נפש

בתי אבות לתשושי נפש מסוגלים להעניק לדייריהם את כל הצרכים הטיפוליים, הסיעודיים והחברתיים שלהם תחת קורת גג אחת. באופן הזה הטיפול לא נופל על בני המשפחה או על קרוב אחד, אין צורך לדאוג לניידות לפעילויות במרכזי יום, ויש מי שידאג להפגת הבדידות.

  • הצוות הטיפולי: בבתי אבות לתשושי נפש פועל רופא תורן ולצידו צוות של אחים ואחיות שפעיל מסביב לשעון. הצוות אחראי על מתן תרופות ומילוי כל הצרכים של הדייר או הדיירת. עובדת סוציאלית אחראית לרווחת הדיירים ובבתי אבות רבים פועלים גם צוותים פרא-רפואיים שמציעים פעילויות כמו טיפול בתנועה, פסיכודרמה, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת ופיזיותרפיה, שנותנים מענה לצרכים רגשיים ולשיפור תנועתיות ויכולות חושיות של הדיירים. 
  • הצוות הסיעודי: אנשי הסיעוד עובדים בכל שעות היממה ומסייעים לדיירים בפעולות היומיות הבסיסיות, ובהן אכילה, רחצה והיגיינה, לבוש, ופעילות גופנית ככל שמצבם מאפשר. 
  • הגנה: בית אבות לתשושי נפש מספק לדיירים הגנה 24 שעות ביממה, 365 ימים בשנה. השערים נותרים סגורים על מנת שהדיירים לא יוכלו לצאת ללא ליווי, כדי שלא ילכו לאיבוד במהלך שוטטות. 
  • משק בית: בתי אבות לתשושי נפש מעניקים לדיירים את כל שירותי משק הבית שנדרשים להם, כולל כביסה, ניקיון, ומזון. 
  • פעילויות נוספות: בשלבים המתקדמים של אלצהיימר ודמנציה הדיירים כבר לא מסוגלים לתקשר, אך כל עוד הם מסוגלים לתפקד הם יכולים להשתתף בפעילויות שמשפרות את איכות החיים ועשויות לעכב במעט את התקדמות המחלה. הפעילויות הללו יכולות להיות התעמלות, חוג בישול, חוגי אומנות ומפגשים חברתיים להפגת השעמום.
  • חדר סנוזלן: שיטת הטיפול שהומצאה בהולנד בשנות ה-70 עשתה עלייה לישראל לפני כ-20 שנה. בעברית החדר נקרא ״סביבה רב-חושית״ והוא מפעיל גירויים מסוגים שונים ובעוצמות שונות בו זמנית. עמוד בועות צבעוניות, סיבים אופטיים מחליפי צבעים, וכדור מראות מגרים את חוש הראייה; פופים, מזרן מים וחומרים נוספים מגרים את המגע והיציבה; מוזיקה ופעמונים מגרים את חוש השמיעה, ויש עוד גירויים בטיפול שאורך כשעה. לא בכל בית אבות לתשושי נפש יש מתקנים ייחודיים כמו חדר סנוזלן, אך ברחבי הארץ פזורים כ-300 חדרים כאלה בבתי חולים, מרכזים טיפוליים, וחלק מבתי האבות. 

מטרתם של הצוותים המקצועיים היא לאפשר למטופלים להיות עצמאיים ככל הניתן בהתחשב במצבם, ולזמן ארוך ככל שמתאפשר לפי התקדמות והחרפת המחלה. תפקודים עצמאיים שהמטופלים עדיין מסוגלים לעשות יטופחו על ידי הצוות הרפואי על מנת לשמר את היכולת עד כמה שאפשר, ותפקודים שכבר אבדו יקבלו מענה מהצוות הסיעודי של בית האבות. היתרון הגדול של בתי אבות לתשושי נפש הוא מענה רפואי מסביב לשעון כדי לשמור על רמת חיים גבוהה בהתחשב במצב, תוך שמירה על כבודם של הדיירים גם במצבים הקשים ביותר של המחלה.  

איך בוחרים בית אבות לתשושי נפש

כדי למנוע טעויות אנוש של אנשי הצוות הרפואי והסיעודי, וכדי לוודא שאנשי הצוות עושים את עבודתם נאמנה מבלי לפגוע בזכויותיהם וברווחתם של הדיירים, בתי אבות רבים החלו להשתמש בתוכנת ניהול מוסד לתשושי נפש. זוהי תוכנת מחשב שמסייעת לשמור על הסדר הארגוני בבית האבות בכל הנוגע לטיפול בדיירים, משכורות העובדים, ונושאים נוספים. הנה עוד כמה פרמטרים שיעזרו לכם לבחור בית אבות לתשושי נפש:

רישוי לתשושי נפש ממשרד הבריאות: משרד הבריאות הגדיר מצבים רפואיים שונים לקראת דיור בבית אבות, בהם מטופלים עצמאיים, חולים סיעודיים, תשושים, ותשושי נפש. ההגדרה של תשושי נפש נוגעת ליכולות הקוגניטיביות ולכן מטופלים אלה זקוקים למסגרת הנכונה ולא בית אבות סיעודי רגיל. הדבר הראשון שעליכם לוודא הוא שלמסגרת הדיור יש את הרישוי המתאים לסוג זה של אשפוז. 

איכות המקום: ההחלטה להעביר את יקירכם לבית אבות לתשושי נפש היא החלטה חשובה שאין להקל בה ראש, ולכן חשוב לבדוק את איכות המקום. התייחסו לקריטריונים כמו גודל החדר, איכות המתקנים, שטחים ציבוריים ירוקים ומזמינים, האם נעים לכם לבקר במקום, והאם ההגנה שהדיירים מקבלים מספיק טובה. 

היצע הפעילויות: הקריטריון הזה חשוב במיוחד בשלבים הראשונים של המחלה, כשעדיין יש יכולת לתקשר ולבצע פעילויות. מקום שמציע טיפולים כמו ריפוי בעיסוק, בישול, דרמה, פיזיותרפיה, חגיגות משפחתיות ועוד, יהיה מקום מצוין שעשוי לעכב ולו במעט את הידרדרות המחלה.  

מדיניות ביקורים: לכל אחד ואחת מאיתנו אורח חיים שונה, חלקנו כבר עם משפחות משלנו ואחרים גמישים יותר, ולכן חשוב לבחור במקום שמתאים ליכולת שלכם להגיע ולבקר. בתי אבות מסוימים מאפשרים ביקורים כמעט ללא הגבלה, ואחרים מציגים שעות ביקור מצומצמות. בחרו מקום ששעות הביקור מתאימות לשגרת היום שלכם מבלי שתאלצו להפסיד ימי עבודה רבים. 

תחושת בטן: בביקורכם במקום תשאלו את הצוות הרפואי שאלות ואל תתביישו לשאול הרבה. צוות שיענה בסבלנות על כל השאלות שלכם, ככל הנראה יהיה סבלני גם עבור מטופליו. תחושת בטן אינה מדע מדויק, אך אין להתייחס אליה בביטול ואם אינכם מרגישים בנוח – ייתכן שזה לא המקום הנכון עבורכם ועבור בן או בת המשפחה.  

מה עדיף – בית אבות או מטפל זר?

כל משפחה שונה זו מזו, לכל משפחה יש את האמונות, הרצונות והיכולות שלה, ולא כולנו אותו דבר, לכן אי אפשר לקבוע מה הדבר הנכון עבורכם. מטפל סיעודי זר 24 שעות ביממה הוא הפתרון עבור בני משפחה שרוצים לשמור על האדם החולה בסביבתו הטבעית, אך לא כל בית ערוך לכל המשמעויות הכרוכות בכך. במקרים מסוימים דווקא השהות בבית עלולה לגרום לנזק ולפגיעה באיכות החיים ולהדגיש את הבדידות ואת העובדה ש״אני אדם חולה״ בזמן שהמטופל עדיין תקשורתי ומבין מה קורה איתו וסביבו. 

בית אבות לתשושי נפש מציע טיפולים ופעילויות שלא ניתן לספק בבית המטופל והדאגה לניהול משק הבית לא נופלת על כתפיהם של בני המשפחה. במסגרת דיור של בית אבות בני המשפחה לא צריכים לדאוג לימי חופשה, מחלה, חגים, וימים נוספים שבהם צריך למצוא מחליף לעובד, שגם יכול להחליט לחזור למולדתו. לכן, בית אבות סיעודי לתשושי נפש שפועל בפיקוח משרד הבריאות, יכול להיות פתרון איכותי ומכבד לשנות החיים האחרונות. 


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715434

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר