עמוד הבית » השערה חדשה לגבי הגורם לאלצהיימר

השערה חדשה לגבי הגורם לאלצהיימר

השערה חדשה לגבי הגורם לאלצהיימרמחלת האלצהיימר נחקרת בשנים האחרונות במשנה מרץ, בכדי שניתן יהיה לדעת לא רק מהו הגורם לירידה בתפקוד המוח אלא גם כדי שניתן יהיה לספק לכך מענה מתאים. בשנים האחרונות היה מקובל להניח שהצטברות של פלאק היא שגורמת לאלצהיימר בקרב קשישים.

מחקר חדש הביא להשערה נוספת. ההשערה הנוכחית היא שלא הצטברות הפלאק היא שגורמת לירידה הקוגניטיבית אלא זיהומים שונים ואף פעילות חיידקית.

למעשה, הפלאק מהווה מנגנון הגנה חשוב, ואם ניתן יהיה לטפל בזיהומים בשלב מוקדם – בהחלט יתכן שניתן יהיה לשפר או אף לרפא בעתיד את הפגיעה הנוירולוגית שמתרחשת באלצהיימר.

פגיעה ביכולת החשיבה

קשישים הסובלים מאלצהיימר ניכרים בכך שנפגעת יכולת החשיבה שלהם, הזיכרון, יכולת ההתמצאות. בשלב מסוים נפגעות גם יכולות מוטוריות, במידה ונפגעים תאי מוח באזורים הקשורים ליכולת התנועה והמוטוריקה.

בדרך כלל, ניתן לראות בבדיקות מעבדה שמוחות של חולי אלצהיימר מרובדים בשכבה של פלאק, חלבון בגושים שיוצרים הפרעות וחסימות של הפעילות החשמלית במוח. כאשר ההפרעות הללו הולכות ומתגברות, הסימנים לקיומו של אלצהיימר הולכים ומתחזקים.

חוקרים מאוניברסיטת הרווארד מעלים כעת השערה שהגורם הישיר לאלצהיימר הוא למעשה מקורות זיהומיים שונים, שלא תמיד באים ידי ביטוי בתסמינים גלויים לאורך החיים ובגיל צעיר. אותם הזיהומים הם שיוצרים השפעות על המוח בגיל מבוגר – למעשה המחלה היא תוצר של אותם הזיהומים וכן תוצר של מערכת החיסון שהדפה את הזיהומים לאורך החיים.

פלאק ומערכת החיסון

גורמים רבים יכולים להביא למחלות זיהומיות – וירוסים, פטריות, חיידקים. כאשר גורמים מזהמים כאלו מגיעים אל המוח דרך קרומי ההגנה, יוצר המוח את קרומי הפלאק כחלק מהניסיון לעצור את הזיהום. עם העלייה בגיל, מצליחים יותר גורמי זיהום להגיע עד למוח עצמו שכן הם לא נעצרים בדרכם על ידי מחסום הדם – מוח. גושי הפלאק, עמילואיד, הם למעשה מה שנוצר לאחר שהמוח התגבר על הזיהום. זוהי ראיה לזיהומים, לרוב חוזרים ונשנים, ראיה שעד כה נחשבה לגורם הישיר לאלצהיימר.

העמילואדידים הם חלבונים המצויים במוח, כאשר זמן רב לא הצליחו המדענים לשער מהם, מה הגורם להופעתם. היו שסברו שמדובר בשאריות של פסולת שלא פונתה בהצלחה ונערמה לאורך השנים. ניסויים שנערכו לאחרונה במערכת העצבים של עכברים ושל תולעים גילו שאותם עמילואידים יכולים להיווצר במהירות רבה, לא לאורך שנים, בתגובה לגורמי זיהום. עצם העובדה שיש דמיון בין החלבונים הללו לבין חלבונים שמצויים במערכת החיסון, מהווה אפשרות לכך שאותו פלאק הוא חלק ממערכת החיסון.

במחקר הסתבר שאכן, חיות מעבדה כגון עכברים שלא פותחו אצלם חלבונים אלה נפגעו בקלות מזיהומים במוח. עכברים שנצפתה בהם פעילות של עמילואידים הפגינו עמידות טובה כנגד זיהומים. כאשר החדירו למוחם של עכברים חיידקים שונים – הוקפו החיידקים בפלאק וכך למעשה הושמדו. במיוחד ניתן היה לראות זאת באזור המוחי המכונה היפוקמפוס. כמו כן, ידוע שהצטברות של פלאק עמילואידי באזור זה בבני אדם הוא שפוגע ביכולת הלמידה והזיכרון של חולי אלצהיימר.

קיומם של גורמים גנטיים

כיום, לא מעט חוקרים מוכנים לקבל את ההשערה שאלצהיימר נובע בשל פעילות מערכת החיסון במוח כתגובה לזיהום. עם זאת, מקובל גם שאין זו הסיבה היחידה והבלעדית לאלצהיימר. ידוע שיש השפעה גנטית שיכולה להגן מפני אלצהיימר ויש גם גנים שמעלים את הסבירות להופעת המחלה כבר בגיל צעיר יחסית.

המחקר העדכני לגבי אלצהיימר ותגובה של מערכת החיסון ביצירת הפלאק חשוב, אך הוא עדיין נזקק לתמיכה נוספת של מחקרים מדעיים. חשוב גם להבין כיצד מסוגל מוחם של אנשים מסוימים להישאר חופשי מפלאק בגיל מבוגר מאוד, עובדה שניתן יהיה לנצל ליצירת תרופות בעתיד.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715434

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר