עמוד הבית » פריצת דרך במחקר: בזכות טיפול אנטי דלקתי חדש לאלצהיימר

פריצת דרך במחקר: בזכות טיפול אנטי דלקתי חדש לאלצהיימר

פריצת דרך במחקר: בזכות טיפול אנטי דלקתי חדש לאלצהיימרבשורות חדשות, ללא ספק מעודדות, נרשמו לאחרונה עם פרסומו של מחקר ישראלי חדש בנוגע לטיפול אפשרי המבוסס על מענה אנטי דלקתי למחלת האלצהיימר. האם אכן מדובר בתקווה שתתפתח לכדי בשורה של ממש?

מחלת האלצהיימר מרכזת סביבה עניין רב, בשל השכיחות ההולכת וגדולה שלה בקרב האוכלוסייה הכללית. העלייה בתוחלת החיים מעלה את הסיכוי להתמודדות עם צורות שונות של שיטיון בכלל ואלצהיימר בפרט. מחקרים רבים, מהם כאלה שהתקיימו כבר לפני שלושה עשורים, היוו מקור ופתח לתקווה לחולים ולבני משפחותיהם.

יחד עם זאת, עד כה נרשמו רק הצלחות מוגבלות בפיתוח תרופות או אמצעים חלופיים לעיכוב תסמיני המחלה, שלא לדבר על ריפוי מלא. האם המחקר הישראלי, בהובלת הפרופסור דפנה אטלס באמת מהווה בשורה או שעדיין מוקדם לומר?

לעכב השפעות הפגיעה

על פי הדיווחים שנמסרו עד כה, המחקר החדש הצליח לגלות חומר שיוכל לשמש בעתיד כמעכב רב עוצמה של מחלת האלצהיימר. המחלה, כידוע, מתפתחת לאורך שנים אולם גם כאשר ניתן לאבחן אותה בשלב מוקדם, היכולת לעכב את הסימנים, את הפגיעה הקוגניטיבית, הנוירולוגית והתפקודית מוגבלת. נמסר שהחומר, על פי המחקרים הקליניים שבוצעו בעכברים, יתכן ויוכל אף להביא לריפוי או לפחות לשיקום של חלק מהיכולות שאבדו. חומר זה, שמאופיין ביכולות אנטי דלקתיות מרשימות, כבר הוכח כפתרון אפשרי לטיפול במקרים של פגיעה בשל חבלת ראש וזעזוע מוח.

פוטנציאל אפשרי לריפוי

נתונים רפואיים שנאספו לגבי נפגעי ראש מגלים שאחוז ניכר מקרב הנפגעים הללו מדווח על מגוון תופעות שלא היו קיימות קודם לכן. בין התופעות הללו ניתן למצוא ירידה בתפקוד קוגניטיבי, פגיעות נוירולוגיות, השפעה רגשית. במחקר עדכני נעשה שימוש בחומר אנטי דלקתי שניתן לעכברים שסבלו מפגיעה דומה. פגיעות כאלה מלוות בהתעוררות של תגובות דלקתיות, היווצרות בצקת ונפיחות בראש, לעיתים גם תמותה של תאי מוח והשפעות רגשיות ברורות ואף השפעות על הזיכרון לטווח קצר או ארוך.

מטרתו של הטיפול הייתה להתמודד עם התהליך של התלקחות הדלקת, המערבת פגיעה מוחית ופגיעת ראש. מכיוון שחוקרים רבים כבר דיווחו על כך שבאלצהיימר חווים חולים רבים סימנים הדומים לדלקת ואשר פוגעים במעגלים החשמליים במוח, הסברה היא שטיפול דומה יוכל להועיל לא רק לפגועי ראש כתוצאה ממחלה. יתר על כך, חומרים אנטי דלקתיים יוכלו להועיל גם מכיוון שככל הנראה באלצהיימר מעורבים גם זיהומים חוזרים ונשנים שעושים את דרכם דרך זרם הדם אל המוח. כך, תרופה אנטי דלקתית בהחלט תוכל להוות גורם מסייע ואפשרי אף כטיפול כרוני לזמן ארוך. האם הטיפול יוכל גם לרפא? עוד מוקדם לומר, אך יתכן שעבור חולים שיאובחנו מוקדם, אין זה דבר שהוא בלתי אפשרי.

טיפול זמין ולא יקר

יותר ויותר קשישים הסובלים מאלצהיימר זקוקים לטיפול רפואי ולהשגחה. יותר ויותר כסף מוציאים הקשישים ורשויות הבריאות על הטיפול במחלות מסכנות חיים או כאלה הפוגעות באיכות החיים (מחלות כרוניות). גם מבחינה זו, הטיפול החדש שצפוי להיבדק בהמשך בקרב נבדקים אנושיים עשוי להיות בשורה.

זאת, בזכות העובדה שהתרופה צפויה להיות זמינה במחיר נוח. התרופה, שתוכל לשמש במקרים שונים של פציעות וחבלות ראש, תספק מענה למספר רב של חולי דמנציה ואלצהיימר. השוק הרב שצפוי לתרופה יהפוך את מחירה לנגיש, לא רק לעשירים. חשוב להוסיף ולומר שעוד ארוכה הדרך לפני שנראה את התרופה על המדפים. עם זאת, מדובר בחדשות בהחלט טובות במידה וגם מחקרי ההמשך יספקו תוצאות מוצלחות.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715434

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר