עמוד הבית » שרימפס פעם בשבוע מונע אלצהיימר

שרימפס פעם בשבוע מונע אלצהיימר

9389577_xlבעשורים הקרובים, מומחי בריאות הציבור צופים עלייה משמעותית במספר חולי האלצהיימר והשיטיון, בעיקר כתוצאה מהארכת תוחלת החיים. בזמן שטובי המוחות בעולם עמלים במעבדות על מציאת טיפול יעיל למחלה הקשה, קשישים רבים תוהים האם ישנם צעדים ברי יישום שבהם ניתן לנקוט כבר היום על מנת למנוע את ההידרדרות המנטאלית. במחקר חדשני העוסק בקשר שבין תזונה לסיכון לחלות באלצהיימר, נמצא כי צריכה של מנת פירות ים אחת מדי שבוע עשויה להוות גורם מגן מפני מחלת האלצהיימר.

התזונה הים תיכונית העשירה בפירות, ירקות, שמן זית ודגים ככול הנראה מסייעת להפחית את הסיכון לחלות באלצהיימר. בנוסף לכך, הן דגים שמנים והן שמן דגים מקושרים למגוון יתרונות קוגניטיביים. כך לדוגמה כבר נמצא במחקרים קודמים כי צריכה מוגברת של דגים שמנים מקושרת להאטת התקדמות הירידה ביכולות הקוגניטיביות בגילאים מבוגרים. מאחר והקפדה על תזונה מסוימת היא האסטרטגיה הפרקטית ביותר, החליטו החוקרים שערכו את המחקר הנוכחי לבדוק האם צריכה של פירות ים עשויה למנוע שיטיון.

אודות המחקר

החוקרים שערכו את המחקר, שממצאיו פורסמו בכתב העת היוקרתי JAMA (ראשי התיבות של The Journal of the American Medical Association), בדקו נתונים שנאספו מסך הכול 286 בני אדם שהלכו לעולמם בין שנת 2004 לשנת 2013.

גיל המוות הממוצע היה 90, 33 אחוז מהמשתתפים היו גברים ואף לא אחד מהמשתתפים סבל משיטיון בתחילתו של המחקר. במסגרת המחקר כל אחד מהמשתתפים עבר הערכה נוירולוגית מקיפה בתדירות גבוהה יחסית ובנוסף לאחר מותם של המשתתפים נערכו להם נתיחות מוח. על מנת שיוכלו להעריך את כמות פירות הים שצרכו הנבדקים, חולקו להם שאלונים תזונתיים.

לפי ממצאי המחקר, במוחות של המשתתפים שצרכו פירות ים באופן קבוע, ניתן היה למצוא רמות גבוהות יחסית של כספית בהשוואה למוחות של המשתתפים שלא צרכו פירות ים אך יש לציין כי לא מדובר ברמות שעשויות להוביל לפגיעה בתפקוד המוח. עם זאת, נמצא כי צריכה של לפחות מנת פירות יום אחת מדי שבוע קושרה עם הפחתה בסיכון לסבול מנזק מוחי בקרב משתתפי המחקר.

ליתר דיוק החוקרים גילו כי במוחותיהם של משתתפי המחקר שאכלו לפחות פעם אחת פירות ים מדי שבוע, נמצאו פחות משקעי עמילואיד, אחד הסממנים הפתולוגיים הברורים ביותר של המחלה, בהשוואה למוחות של משתתפים שלא צרכו פירות ים או שצרכו פירות ים לעתים רחוקות. בנוסף לכך, גם בקבוצת המשתתפים שהיו בעלי סיכון גבוה יחסית לסבול מאלצהיימר על רקע גנטי, צריכת פירות ים בתדירות גבוהה היוותה גורם מגן מפני התפתחות המחלה (שכיחות המחלה הייתה גבוהה יותר בקרב משתתפים שלא אהבו דגים ופירות ים).

מה הן ההשלכות היישומיות של המחקר?

לפי החוקרים שערכו את המחקר, יש לאכול יותר משתי מנות פירות ים מדי שבוע על מנת ליהנות מההשפעה המרבית של המזון. עם זאת, החוקרים לא הצליחו לספק מידע בנוגע לסוג פירות הים הספציפי שמומלץ לאכול. מעניין לדעת כי החוקרים ציינו במפורש שתוספי מזון המכילים שמן דגים לא הצליחו להשיג את אותו האפקט על הסיכון לחלות באלצהיימר בקרב המשתתפים.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715434

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר