עמוד הבית » פיתוח ישראלי: אפליקציה לניתוח קול לאבחון חולי דמנציה

פיתוח ישראלי: אפליקציה לניתוח קול לאבחון חולי דמנציה

אפליקציה לזיהוי קולחוקרים ממעבדת המחקר של IBM שבחיפה הצליחו לפתח מערכת ממוחשבת המסוגלת לאבחן דמנציה בשלבים המוקדמים ביותר שלה, באמצעות ניתוח של מבנה הדיבור והקול. במחקר ראשוני מסוגו שערכו החוקרים, המערכת הצליחה לאבחן חולים בשלבים הראשוניים של הדמנציה וחולים במצב טרום דמנטי ברמת דיוק של 85 אחוזים.

התהליך האבחוני המתבצע במסגרת הבדיקה כולל סדרה של מבחנים שניתן לבצע דרך הטלפון החכם או באמצעות הטאבלט, כשהבדיקה נמשכת דקות ספורות בלבד. החוקרים הביעו תקווה לכך שבעתיד נוכל באמצעות המערכת לזהות גם חולים אחרים כמו לדוגמה אנשים הסובלים למשל מדיכאון, הפרעות חרדה, פרקינסון ועוד מגוון הפרעות פסיכיאטריות.

כבר בשנת 2012 החל פיתוח המערכת החכמה על ידי חוקרים העובדים בחטיבת המחקר של יבמ, כאשר הפיתוח כלל שיתוף פעולה בין חוקרים מעשרה מוסדות אקדמיים וגופים שונים בתחומי טכנולוגיית המידע והבריאות. לפי המומחה לאבחון פתולוגיות של דיבור מחטיבת המחקר של החברה, דוקטור אהרון סט, הרעיון שהוביל לפיתוח המערכת היה לסייע בזיהוי מוקדם ככול האפשר של דמנציה. זאת כיוון שלמרות שאין כיום תרופה שמסוגלת לרפא את החולה הדמנטי, הרי שידוע כי ישנה משמעות רבה לאבחון המוקדם של הדמנציה.

החוקרים עשו שימוש בבדיקה סטנדרטית הנמשכת שבע דקות סך הכול שבמהלכה הנבדק מתבקש לבצע מגוון מטלות קוגניטיביות כמו לדוגמה לתאר בצורה מילולית תמונה המוצגת לו, לספור לאחור, ביצוע של מבחני זיכרון שונים ועוד. הבדיקה מוקלטת במלואה ולאחר מכן מבוצע ניתוח של ההקלטה באמצעות סדרה של אלגוריתמים שפיתחו החוקרים.

לפי דוקטור סט, ככול שהדמנציה מתקדמת יותר, כך הסיכוי של המטופל לבצע טעויות גבוה יותר בהתאמה, אבל במסגרת המחקר החדש לא שמו החוקרים את הדגש לא על הטעויות הקוגניטיביות, אלא על מאפיינים שונים הקשורים לדיבור כמו לדוגמה רציפות המשפטים, היסוס בבחירת מילים ועוד.

בכלליות, השימוש בניטור של דיבור הנבדקים לא מוגבל אך ורק לדמנציה וכפי שציינו, ייתכן מאוד שבעתיד ניתן יהיה ליישם את הבדיקה על מנת לאבחן מגוון רחב של מחלות אחרות. זאת כיוון שבמחקרים עדכניים נמצא כי ישנן הפרעות פסיכיאטריות ומחלות שונות המשפיעות על המנטליות של הלוקים בהן, הבאות לידי ביטוי גם כן בבעיות דיבור שונות.

מה זה דמנציה על קצה המזלג?

דמנציה, שיטיון או קהיון, היא ירידה משמעותית ברמת התפקוד הקוגניטיבי. מצב זה מאפיין מספר מחלות שלרוב מתרחשות בקרב קשישים, המתאפיינות בהידרדרות קוגניטיבית ומנטלית ובירידה בתפקוד של קליפת המוח, הגורמת לסובלים ממנה לליקויים משמעותיים בתחום התעסוקתי ובתחום החברתי. השכיחה בקבוצת מחלות אלו היא אלצהיימר (לכשישים אחוז ממקרי הדמנציה אחראית מחלת האלצהיימר).

דמנציה מוגדרת בתור ירידה של תפקודים קוגניטיביים אך ללא שינויים במצב ההכרה כשישנו מגוון רחב של תסמינים המעידים על אובדן התפקוד היומיומי. במישור הקוגניטיבי ניתן לראות בעיות זיכרון, קושי להתמצא במרחב ובזמן וקושי בחשיבה וביכולת ההבנה ואילו במישור המנטלי ניתן לראות שינויים באישיות, ליקויים בהתנהגות החברתית, שינויים קיצוניים במצב הרוח ועוד.

נכון להיום בישראל סובלים מדמנציה כמאה אלף בני אדם וככול שתוחלת החיים עולה, כמות האנשים שסובלים מדמנציה רק תלך ותעלה בהתאם.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715434

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר