עמוד הבית » ליווי רוחני לחולי דמנציה

ליווי רוחני לחולי דמנציה

דמנציה, או בעברית "שיטיון", היא מחלה כרונית חמורה – או למעשה קבוצת מחלות שונות – במסגרתן התפקוד הקוגניטיבי של האדם נפגע בצורה משמעותית. הדבר קורה בגיל הזקנה ומקשה מאוד על האדם וסביבתו. תסמיני הדמנציה כוללים בין היתר פגיעה בתהליכים דוגמת זיכרון, חשיבה או קשב, ירידה במצב הרוח, פגיעה בתפקוד החברתי של האדם ועוד. 

למרות שמחלות הדמנציה, כמו אלצהיימר, מיסודן הן חשוכות מרפא, עדיין יש דרכים שונות להקל על מצבם של הסובלים מהן, לפשט את התסמינים ולצמצם את ההופעה שלהם. ליווי רוחני לחולי דמנציה, שהפך למבוקש במיוחד בשנים האחרונות בעולם ונמצא בחיתוליו בישראל, עשוי לספק פתרונות יעילים.

המאפיינים העיקריים של ליווי רוחני

ליווי רוחני, כפי שניתן להסיק משמו, הוא תהליך במסגרתו איש מקצוע בעל ידע במגוון עולמות תוכן מקיים עם אדם מסוים, במקרה הזה חולי דמנציה, מפגשים לאורך תקופה העומדת לרוב על כמה שבועות או חודשים. 

במסגרת המפגשים האלה עוסקים השניים במגוון עולמות ידע, מחפשים יחדיו תשובות לשאלות המעסיקות את האדם החולה (כולל שאלות עמוקות) ואף עשויים למצוא פתרונות לבעיות או לקושיות הנוגעות אליו.

כיצד ליווי רוחני יכול לסייע לחולי דמנציה?

המטרה המרכזית של ליווי רוחני, בהקשר של הסובלים מדמנציה, הוא לנסות לשפר ככל שניתן את תפקודם המוחי. לא צריך להיות מומחה לתחום כדי לדעת שהפעלת המוח, ככל שאפשר, חיונית עבור חולי הדמנציה ועשויה להקל משמעותית על התסמינים שהם חווים. 

במהלך הליווי הרוחני עשוי האדם המבוגר לראות דרכי התבוננות חדשות על מצבים בחיים או אפילו על החיים עצמם, לנתח יחד עם המלווה טקסטים שונים (שעשויים להיות מהמסורת היהודית אבל ממש לא רק) וכן הלאה. 

מחקרים רבים מראים כי אימוץ המוח, כפי שמתבקש בפעולות דוגמת אלה, עשוי להאט משמעותית את קצב התפתחות הדמנציה ולשפר תוך כדי את יכולות התפקוד של החולה בנקודת הזמן הנוכחית.

ליווי רוחני עשוי בהחלט להקל על תסמינים אשר ניתן לייחס בדמנציה בפרט ולחיים בגיל המאוחר בכלל. בין אם המדובר הוא בחרדות, בכאבים, בפחדים או בטראומות – מנת חלקם של לא מעט מחולי הדמנציה – ייתכן מאוד שדרך הליווי הרוחני הם יוכלו לנתח בצורה שכלתנית יחסית את הסיטואציות ולהתמודד איתן טוב יותר.

איפה ניתן לעבור את הליווי הרוחני?

דמנציה מביאה כמעט תמיד לפגיעה חמורה ביכולת התפקוד העצמאי של האדם, עד לתרחיש המתקבל על הדעת בו הוא זקוק לסיוע של הסביבה או של מטפל מקצועי. חולה דמנציה בשלבים מאוחרים יחסית יראה את משימת ההגעה למקום קבלת הטיפולים – חשבו למשל על קליניקה – כמורכבת עד בלתי אפשרית.

 היתרון המרכזי של ליווי רוחני בהקשר הזה הוא שפשוט הרבה יותר לקבל אותו בהשוואה לסוגים אחרים של טיפולים. המלווה הרוחני עשוי להגיע למקום המגורים של האדם המבוגר, בין אם ביתו הפרטי, בית האבות בו הוא שוהה, בית החולים וכן הלאה, ולעבור שם איתו את התהליך. 

בדרך זו פשוט הרבה יותר להתחיל בתוכנית הליווי ולהתמיד בה לאורך זמן, והרי בדרך כלל דרושים כמה חודשים לפחות על מנת שניתן יהיה להתחיל לראות תוצאות משביעות רצון. 

מומלץ שלא להשתהות

נקודה חשובה אחרת היא שבדמנציה, כמו בדמנציה, יש חשיבות מכרעת למועד התחלת הטיפול. בין אם בוחרים בליווי רוחני ובין אם בכל טיפול אחר (שילוב הוא אפשרות הגיונית בהחלט), חשוב מאוד להתחיל מוקדם ככל האפשר, בשלבים הראשונים של המחלה. זאת מכיוון שדמנציה מתפתחת באופן הדרגתי, כך שמתן מענה בשלב מוקדם יחסית עשוי למנוע הידרדרות של המצב.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715434

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר