עמוד הבית » עובד זר סיעודי לחולי דמנציה

עובד זר סיעודי לחולי דמנציה

חוק סיעוד של ביטוח לאומי מבטיח כי קשיש חולה דמנציה אשר אינו מסוגל לבצע בעצמו רבות מהפעולות היומיומיות, או שזקוק להשגחה בביתו, יהיה זכאי לקבל טיפול מתאים. הטיפול יכול להיות טיפול חלקי על ידי מטפל בבית או במרכז יום לקשיש, או טיפול מסביב לשעון על ידי עובד זר סיעודי.

גמלת הסיעוד תינתן באם האדם הגיע לגיל פרישה ואינו מקבל גמלה אחרת כמו קצבת נכות או גמלה ממשרד האוצר.

הגמלה אינה ניתנת לצמיתות, אלא נחיצותה נבדקת אחת לתקופה והיא אינה ניתנת למי שמתגורר במוסד- בין אם זה בית אבות לתשושי נפש, מרכז שיקום או בית חולים, אלא רק למי שמתגורר בקהילה. הגמלה יכולה להינתן לקשיש אשר מתגורר בבית אבות, אך אינו מקבל שם את הטיפול הסיעודי לו הוא זקוק.

קריטריונים לקבלת עובד זר סיעודי

הזכאות לקבלת טיפול סיעודי על ידי עובד זר נקבעת בהתאם לגיל ובהתאם למבחן תלות שעורך הביטוח הלאומי: אשה תקבל עובד זר אם היא בגיל 60-64 ומעלה וגבר אם הוא בגילאי 65-57 ומעלה, הגילאים הנחשבים לגיל הפרישה. מבחינת מבחן התלות, אדם יקבל עובד זר אם קיבל ציון של 4.5 נקודות, או אם קיבל 4 נקודות, אך הוא מעל גיל 90 או מתגורר לבדו.

ישנם מקרים חריגים בהם אדם זכאי לקבלת עובד זר גם אם קיבל 2.5-4 נקודות במבחן התלות, למשל אם לקשיש שלושה ילדים מתחת לגיל 16, או אם אחד מבני המשפחה המתגוררים בבית הוא נכה.

מה לגבי אדם המשתחרר מבית חולים וזקוק לטיפול סיעודי? אדם כזה יכול להגיש בקשה להעסקת עובד זר, בצירוף אבחנה רפואית לגבי הצורך ברצף טיפולי וקביעת תאריך השחרור המיועד. אדם המשתחרר מבית חולים וזקוק לטיפול או סיעוד יקבל עובד זר השוהה כבר בארץ, לתקופה מוגבלת של חצי שנה. לאחר מכן יצטרך להאריך את הזכאות לפי הנהלים המקובלים.

ישנם קשישים שאינם עונים לקריטריונים הללו, אך מצבם הרפואי מחייב העסקת עובד זר. קשישים אלה יכולים להעביר לביטוח הרפואי את כל המסמכים הרפואיים המעידים על מצבם, וועדה רפואית מייעצת תחליט האם להמליץ על היתר לעובד זר. אוכלוסיית הקשישים בישראל וביניהם בעלי מחלות דמנטיות זכאים לזכויות רבות. להרחבה: זכויות חולי דמנציה

שלבים בהעסקת עובד זר סיעודי

כדי להעסיק עובד זר בבית יש להנפיק רשיון להעסקתו. ניתן לעשות זאת באמצעות חברות כוח האדם הרבות הקיימות בארץ, אשר מנוסות בייבוא עובדים זרים ובסידור ההליכים הבירוקרטיים הכרוכים בהעסקתם. לחברות אלה צריך להיות אישור השמת עובדים זרים מטעם משרד התמ"ת. מומלץ לפנות לסוכנות בעלת נסיון והמלצות ולעשות באמצעותה את כל ההליכים- כך תוכלו לחסוך בזמן יקר, למנוע טעויות ושיבושים בירוקרטיים מיותרים. יש לפנות לחברת סיעוד אשר פועלת באזור המגורים שלכם ורצוי לאחר מהחברות הגדולות כמו מתן חן שירותי סיעוד, דנאל וכדומה.

העובדת הסוציאלית של חברת הסיעוד פונה ליחידת הסמך במשרד התמ"ת עם המסמכים הנדרשים. יחידת הסמך רשאית לבקש מהקשיש מסמכים רפואיים או סוציאליים נוספים ועל הקשיש לספק אותם. המוסד לביטוח לאומי מעביר ליחידת הסמך את תוצאות מבחן התלות של הקשיש, ובהתאם לכך היחידה קובעת האם לאשר את הבקשה.

זכויות עובדים זרים

זכויותיהם של עובדים זרים זהות לזכויות עובדים אזרחי ישראל, ומעסיקים שאינם עומדים בתנאי ההעסקה הקבועים בחוק, עלולים להיקנס בסכומים גדולים. בין היתר המעביד מחויב לשלם לעובד שכר מינימום כקבוע בחוק, דמי הבראה, פנסיה ופיצויי פיטורין.

מעביד שקיבל היתר מהביטוח הלאומי להעסקת עובד זר רשאי כמובן להחזר מהביטוח הלאומי. ניצולי שואה זכאים בדרך כלל להחזר נוסף מטעם קרן הרווחה לנפגעי השואה. לרוב תשלומים אלה מועברים לחברת כוח האדם דרכה מועסק העובד הזר והיא שמעבירה את התשלום לחשבונו של העובד. העובדים הזרים זכאים לחופשות, ליום חופש שבועי ולימי מחלה כקבוע בחוק ובדומה לכל אזרח.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715434

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר