עמוד הבית » 2019 – ארגון הבריאות העולמי: "מספר הסובלים מדמנציה גדל ב-10 מיליון איש"

2019 – ארגון הבריאות העולמי: "מספר הסובלים מדמנציה גדל ב-10 מיליון איש"

אין זה סוד, עובדה היא כי אוכלוסיית העולם הולכת ומזדקנת באופן מואץ. בעוד הרפואה הכללית מפתחת תרופות מרשימות וטיפולים לבריאות הגוף, הרי שחקר המוח עדין נמצא מאחור. אף כי גדלה ההבנה לגבי מבנה המוח והאזורים השונים שבו, טרם פותחו תרופות לטיפול בדמנציה. למעשה, אפילו טיפול איכותי באמת שמאט את מהלך המחלה לא קיים. לאחרונה, דיווח ארגון הבריאות העולמי כי מספר הסובלים מדמנציה גדל בעשרה מיליון איש. בעשור הקרוב, מספר החולים יעלה במהירות רבה אף יותר. כעת נראה מהן ההשלכות של מצב זה ומה בכל זאת ניתן לעשות. קראו גם על תחזית מספר החולים בדמנציה2019 - ארגון הבריאות העולמי: "מספר הסובלים מדמנציה גדל ב-10 מיליון איש"

האם סטאר-אפים יצליחו לצמצום דמנציה בקרב האוכלוסייה?

סטארט אפים בנושאי רפואה צצים כפטריות אחרי הגשם. בהובלה של מומחי תוכנה מצד אחד ושל מדענים ורופאים מצד שני, כספים רבים מושקעים גם בחקר המוח ובעיקר במציאות פתרונות יעילים להזדקנות המוח. סימנים של מחקרים מעודדים כבר לא חסרים. דיווחים על הצלחות במחקרים בבעלי חיים, על שיפור בזיכרון ראויים להתייחסות. יש בהחלט מקום לאופטימיות אך כבר כעת, הציבור יכול לפעול. לכל אחד ואחת מאיתנו יש הרבה מה לעשות. כי אף פעם לא מוקדם מדי לחזק את המוח.

נקודות למחשבה, בגיל העמידה

בגיל השלישי, ניתן לראות סימנים לדמנציה מובהקת, בקרב אחוזים ניכרים באוכלוסייה. אך למעשה, כבר בגיל העמידה מתחילים שינויים וירידה בתפקוד המוח, מתחת לפני השטח. נכון, אי אפשר לעצור את הזמן וגנים אי אפשר עדיין לשפר, ובכל זאת יש מה לעשות. כבר כיום, ברור לחלוטין כי אורח חיים נבון מחזק את המוח ואילו אורח חיים הפוך, יאיץ את הרס תאי המוח.
למשל, תזונה עתירת שומן וכולסטרול מזיקה מאוד וכך גם מחלת הסוכרת ולחץ דם. משקל גוף תקין אולי לא נתפס כקשור לזיכרון, אך שימו לב לדבר הבא. משקל גוף ובמיוחד השמנת יתר מעלים סיכון לשבץ. מצב כזה ידוע בתור זרז לדמנציה וסקולרית (הסוג הנפוץ של ירידה בתפקוד, שלא בשל אלצהיימר).

כבר מגיל העמידה ובוודאי שגם בגיל מאוחר יותר, תזונה בריאה ונוגדי חמצון חיוניים. כדאי לאורך החיים לשמור על מוח עירני, למצוא תחביבים ותחומי עיסוק מגוונים, לנהל קשרים חברתיים וחיי משפחה טובים. כל אלה משפיעים הן על מצב הרוח והן על מצב המוח. בכל גיל אפשר להתחיל לאמן את המוח בדרכים חדשות. למשל, פתרון של תשבצים, למידת שפות, לימוד נגינה.

איזה מחיר גובה דמנציה?

ברור שדמנציה מהווה מחלה נוראה. יש לה מחיר אישי כבד וכך גם מחיר כלכלי ברמה אישית וחברתית. החולים סובלים וגם בני משפחה המטופלים בחולים אלה סובלים משחיקה גבוהה. קשר השתיקה סביבה המחלה הולך ונפרם אך יש עוד לאן להקדם. ראוי כי רשויות הבריאות יתייחסו לנושא וישקיעו יותר בחינוך, קידום אורח חיים בריא, קידום מודעות ועידוד חוקרים בצורה של מענקים. ראוי גם שהציבור כולו יאמץ אורח חיים שכולל יותר תזונה בריאה וספורט. זה טוב לגוף, זה בריא למוח.

כיצד מאבחנים אלצהיימר ודמנציה?

על פי ההערכות, בעשרים השנה הקרובות מספר חולי הדמנציה ישולש. לצד חולי אלצהיימר, נראה יותר מקרי שבץ (המזיקים מאוד למוח) וכן תהליכי ניוון אחרים. זיהוי שינויים ואובדן תאי מוח אינם עניין של מה בכך. לא כל מקרה של שכחה או בלבול מחייבים הדלקה של נורה אדומה. מצד שני, גם אסור להיות שאננים. ניתן לקיים מבדקים שונים כגון שאלונים, הדמיה של תהודה מגנטית ובדיקות נוספות. כך ניתן לזהות האם יש סימנים לדמנציה, האם יש חוסרים תזונתיים, עד כמה יעיל פועל המוח של הנבדק והאם אין ירידה במסת החומר הלבן.


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715434

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר