עמוד הבית » אלצהיימר וסרטן העור

אלצהיימר וסרטן העור

אלצהיימר וסרטן העורמחלת האלצהיימר היא מחלה נוירולוגית קשה המתאפיינת על ידי ניוון של תאים במוח. המחלה פוגעת בעיקר בחולים מבוגרים אך קיימות צורות של המחלה המתחילות בגילאים צעירים יותר. עיקר המחלה היא פגיעה בזיכרון ובהתמצאות של החולים אשר הולכים ומדרדרים עם הזמן.

על אף שהמחלה נפוצה והמחקר העוסק בה רב, לא ידוע כיום מה הגורם המדויק למחלה. עם זאת ידוע כי אוכלוסיות חולים מסיימות מצויות בסיכון גבוה יותר לחלות במחלה. נשים, מבוגרים, בעלי השכלה נמוכה, חולים שעברו פגיעות ראש וחולים עם רקע משפחתי של מחלת האלצהיימר מצויים בסיכון מוגבר לחלות במחלה.

המחלה לרוב מאובחנת על ידי ביצוע מבחנים קוגניטיביים לחולים ועל ידי תשאול הסובבים את החולה בנוגע להתנהגותם. בנוסף ניתן לראות מאפיינים של ניוון מוחי בהדמיות כגון MRI וCT.

לא קיימת כיום תרופה היכולה לרפא את המחלה. קיימות תרופות שונות המנסות לעצור את התקדמות המחלה או להאט את התקדמותה אך לאלו יעילות מוגבלת. עיקר הטיפול בחולים אלה הוא תמיכתי בכדי לוודא שלא יפגעו מחוסר התמצאות או משכחה.

הקשר בין מחלת אלצהיימר וסרטן

קיימים מספר מחקרים שהראו כי חולים במחלות הסרטן השונות מצויים בסיכון נמוך יותר לחלות במחלת האלצהיימר ובדמנציה בכלל.

מחקר חדש שנערך בבית הספר לרפואה על שם אלברט איינשטיין בניו יורק מצטרף למחקרים הללו ובודק את הקשר בין חולים בסרטן העור ומחלת האלצהיימר.

החוקרים עקבו אחר כ1000 משתתפים מעל גיל 70 משכונת הברונקס בניו יורק. כל המשתתפים עברו בדיקות קוגנטיביות בתחילת המחקר ופעם בשנה לאורך תקופת המחקר. בכל אחת מהבדיקות התקופתיות נקבע לגבי כל משתתף או משתתפת האם הם סובלים מדמנציה או לא. בנוסף כל משתתף נשאל האם הוא אובחן במחלת הסרטן ואם כן מה סוג הסרטן.

בתחילת המחקר ל109 משתתפים הייתה אבחנה של סרטן עור שאינו מסוג מלנומה. במהלך תקופת המחקר אובחנו סרטני עור שלא מסוג מלנומה אצל 32 משתתפים נוספים. מבחינת דמנציה, במהלך המחקר אובחנו 126 משתתפים עם דמנציה ול100 מתוכם אובחנה מחלת האלצהיימר. רק 2 משתתפים שסבלו מסרטן העור שלא מסוג מלנומה סבלו מדמנציה במהלך המחקר.

תוצאות המחקר – משמעויות

החוקרים ניתחו את התוצאות בצורות שונות תוך תיקון הטיות אפשריות. בחלק מהניתוחים הראו החוקרים כי חולים בסרטן העור שלא מסוג מלנומה מצויים בסיכון נמוך יותר לחלות במחלת האלצהיימר. התוצאות השונות של המחקר לא היו בעלי משמעות סטטיסטית ולכן לא ניתן לקבוע האם הן מחזקות או מחלישות מחקרים קודמים בנושא.

החוקרים העלו מספר אפשרויות בכדי להסביר את תוצאות המחקר. אפשרות אחת שהעלו החוקרים היא שקיימות הטיות הקשורות באורח חייהם של המשתתפים. החוקרים העלו שייתכן וחולים בעלי השכלה טובה יותר מקפידים על בדיקות רפואיות תקופתיות לעומת חולים משכילים פחות. במקרים כאלה ייתכן ואצל חולים משכילים יאובחנו יותר סרטני עור על אף שאלו לא נפוצים אצלם יותר לעומת חולים בעלי השכלה נמוכה יותר.

הטיות נוספות מתחום זה שהציעו החוקרים כוללים הבדלי אישיות, הבדלים פסיכולוגיים והבדלים בפעילות הגופנית. כל אלו יכלו להשפיע גם כן על שכיחות הסרטן והדמנציה אצל המשתתפים ולהטות את תוצאות המחקר. במקרים כאלה לתוצאות אין משמעות ויש לבצע את המחקר בצורה שמתחשבת כמה שיותר בהטיות האפשריות כדי להימנע מטעויות במסקנות.

הסבר אחר שהציעו החוקרים לממצאים הוא שאכן יש קשר בין תחלואה בסרטן העור ומחלת האלצהיימר. החוקרים הציעו שאצל חולים בסרטן העור שלא מסוג מלנומה קיימים מנגנונים ביולוגיים הקשורים לירידה בסיכון לחלות במחלת האלצהיימר.

אם כן, יש לקחת את תוצאות המחקר בעירבון מוגבל ולהמשיך לחקור את הנושא. יש לזכור שסרטן העור נגרם בעיקר מחשיפה לשמש ושגם אם תחלואה בסרטן העור מגינה מפני מחלת האלצהיימר לא מומלץ לחלות בסרטן העור.

ראו גם:
אלצהיימר וסרטן העור


    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-7715434

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר